Oljesøl i Dypvåg

I februar ble det varslet om oljesøl på isen utenfor Dypvåg Brygge. Da isen gikk rett før påske, var ennå ingenting gjort for å rydde opp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstres Line Mørch ble tipset om oljesølet. Fra brygga fikk hun onsdag i påskeuka se et oljelag som spredte seg mellom isflakene ut over hele bukta. Det hadde begynt med et utslipp konsentrert på isen rett ut fra brygga, men i det isen løser seg opp, sprer oljen seg vidt utover. Oljen kunne ganske greit ha blitt samlet opp med det samme den var blitt oppdaget, nå blir det en nesten håpløs oppgave. Allikevel ble det lagt ut lenser i området for om mulig å samle opp noe av oljen.
Dagen etter skjedde selvfølgelig det man fryktet. Svaner svømte inn i det forurensede området og ble tilgriset av olje.
– Vi må finne ut hva som har skjedd, og hvorfor oljen ikke ble fjernet med det samme, sier Line Mørch. – Vi kan selvfølgelig ikke akseptere at slikt skjer, og at det ikke blir ryddet opp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**