-Skjelstad hardt ut mot AP

Nord-Trøndelag Venstres fylkesleder, Andre N. Skjelstad, brukte anledningen i debatten på Venstres landsmøte til å vise et brennende engasjement mot fattigdom og Arbeiderpartiets systemtekning. -Da jeg satt og ventet på ekspressbussen til landsmøtet, begynte jeg å tenke: Hvorfor er det ingen som tar ansvar når all flytrafikk blir innstilt, alle tog blir fulle og det ikke blir satt inn flere avganger? Jo dette blir på utsiden av deres system. For når systemet blir en dyd, blir dette veldig galt, sier Skjelstad, direktet rettet mot Arbeiderpartiet. Han mener det norske systemdemokratiet lever i beste velgående.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

-Vi bekjemper ikke fattigdom med å lage nye rigide systemer for de som faller utenom, mener Skjelstad. De har ingen til å lose seg gjennom jungelen av nye forordninger. —Dette er ikke å sette mennesket i sentrum, det er å sette systemet i sentrum, sier Skjelstad. Han mener systemet i større grad må tilpasses mennesker som trenger hjelp og ikke omvendt.

-Da NAV-reformen ble vedtatt i forrige stortingsperiode var det større fokus på interne utfordringer i NAV enn på brukerperspektivet, sier Skjelstad. — Det virker som om medmenneskelighet er noe dagens Regjering snakker om hvert 4 år, men når man skal gjøre noe med det er det så vanskelig fordi at systemene ikke tillater det, sier Skjelstad.

-I pennestrøket som skulle utrydde fattigdom har blekket størknet for lenge siden. En slik oppgave blir vanskelig når Det Norske Arbeiderparti, det mest systemorienterte av alle partier, sitter i regjering. Da blir fattigdomsbekjempelse bare ord og ikke handling, avslutter Andre N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**