Aps miljøsvik i Groruddalen

Groruddalen påføres stadig flere miljøulemper – og det er takket være Arbeiderpartiet, skriver Kjell Veivåg. Innlegget stod på trykk i Dagsavisen torsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Kjell Veivåg

Foto: Sveinung Bråthen

Arbeiderpartiet og Groruddalen

I Dagsavisen 15.4. tar Trond Jensrud et oppgjør med ulikheter i byen, slik som de fremstår fra hans ståsted. I den forbindelse er han også innom Groruddalen og skriver bl.a. følgende: "Det kan ikke være slik at Groruddalen alltid skal ha de største miljøulempene."

Dette skriver nestleder i Arbeiderpartiets bystyregruppe etter at partiet i Oslo bystyre bare for noen uker siden stemte imot V og SVs forslag om å stoppe planlegging av den meget omstridte utbyggingen i Huken i et område som går langt innenfor markagrensen og som like etterpå laget flertall med H og Frp for å bygge ut Alnabruterminalen på bekostning av den planlagte åpningen av Alnaelva.

Hadde Trond Jensrud vært til stede på det fullsatte møtet i Alnaelvas venner, mandag 12.4., vil han møtt en unison fordømmelse av Aps stemmegivning i terminal-saken. I stedet for å velge det alternativet som kunne gitt både terminal og åpen elv, valgte Ap å stemme i strid med "Kommunedelplan for Groruddalen", "Helhetlig plan for Groruddalen", "Byøkologisk program" for å nevne noe. Aps bystyregruppe, med Jensrud i ledelsen, valgte å påføre Groruddalen en av de største miljønederlagene i nyere tid og dette skjedde til tross for intense protester fra lokale partifeller.
I denne sammenhengen, kan det også være grunn til å minne om Nyland-Syd, der det samme flertallet, Ap, H og Frp ,vedtok å legge ut hele området mellom Grorud stasjon og Alnabruterminalen til lagerbygg i stedet for å bruke det til byutvikling i en by som vokser så sterkt som Oslo.

Det er god grunn for folk i Groruddalen til å reise seg til kamp mot at dalen alltid "skal ha de største miljøulempene." Men de kan ikke vente noen støtte fra Arbeiderpartiets bystyregruppe og Trond Jensrud. Partiet synes helt upåvirkelig i sitt arbeid for å påføre dalen stadig nye miljønederlag.

Kjell Veivåg, Hellerud,
Venstres bystyregruppe