Venstre vil ha gratis p-plasser i sentrum

Bodø Venstre ønsker å tenke nytt mht parkeringsregimet i sentrum. Vi ønsker å innføre tidsbegrenset gratisparkering for besøkende i sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Komite for plan, næring og miljø skal torsdag 29 april behandle melding fra Rådmannen vedrørende ny parkeringsordning i Bodø sentrum. Meldingen gjør rede for hvilke problemstillinger og konsekvenser som vil bli utredet i forbindelse med utvidelsen av dagens sone for avgiftsparkering i sentrum.

Utredningsarbeidet vil blant annet omfatte:
“Vurdering av parkeringsordningen i eksisterende avgiftssone og ny parkeringssone (avgiftsnivå og -innretning)”

Parkeringsskilt

Under dette punktet ønsker Bodø Venstre at en ordning med tidsbegrenset gratisparkering i Bodø Sentrum utredes. En slik ordning vil gi besøkende i sentrum anledning til å parkere gratis i 2 timer for å handle, besøke offentlige kontorer, gå seg en tur på moloen osv. Parkeringen reguleres ved hjelp av en parkeringsskive i frontruta på bilen, som forteller når bilen ble parkert. Evt kan en symbolsk sum pr. mnd belastes brukerne for å finansiere ordningen.
Lignende ordninger er utbredt i Sverige og Danmark, og også i Norge bl. a. i Heimdal. Sistnevnte ordning i samarbeid med Heimdal næringsforening.

Formålet med å utvide dagens sone for avgiftsparkering er iflg kommunen “å redusere arbeidsreiseparkeringen og å bedre tilgjengeligheten for besøkende i sentrum.” Bodø Venstre har vanskelig for å forstå at mer av det samme (les: mer parkeringsavgift) alene vil bidra til å bedre tilgjengeligheten i Bodø sentrum. Vi tror at det også må prøves ut nye ordninger for å avhjelpe en presset parkeringssituasjon. Dersom det gis anledning til gratis tidsbegrenset parkering vil man kunne oppnå økt sirkulasjon på parkeringsplassene og i tillegg gjøre sentrum mer tilgjengelig for besøkende. Samtidig vil arbeidsreisende ikke nyte godt av en slik ordning, som dermed vil være i tråd med kommunens hensikt.

I lys av utviklingen på Stormyra og det faktum at det hersker et helt annet parkeringsregime der enn i byens historiske sentrum, ser Bodø Venstre viktigheten av å opprettholde sentrums konkurranseevne og attraktivitet også etter at nye parkeringsordninger innføres der. Dette mener vi at en ordning med tidsbegrenset gratisparkering kan bidra til.

Bodø Venstre ønsker å jobbe for en slik ordning i tiden framover og vår representant i komite for plan, næring og miljø vil ta til orde for Bodø Venstres syn under komitébehandlingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**