Slik kunne formgivningstilbudet blitt bevart

– Med enkle grep og politisk ledelse kunne formgivningstilbudet blitt bevart i Halden, skriver Per Magnus Finnanger Sandsmark (V) som svar på innlegg fra Ole Haabeth og Inger-Christin Torp (Ap).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Barn, kreativ, skole

Foto: Microsoft

Arbeiderpartiets Ole Haabeth og Inger-Christin Torp forsøker i HA 22. juni å forklare hvorfor flertallet i fylkestinget valgte å legge ned formgivningstilbudet. Det krever et svar. For med enkle grep og politisk ledelse kunne formgivningstilbudet blitt bevart i Halden.

De ledende partiene i fylket prioriterer å gi hver elev en fruktbit om dagen og å betale svært mange heltidspolitikere på fylkeshuset. Venstre, sammen med de andre borgerlige partiene, har foreslått å kutte frikjøp av politikere og frukt i skolen for å prioritere bedre lærere og et bredt og mangfoldig utdanningstilbud i hele fylket.

Det er mange haldensere som har formgivning som sitt andrevalg. De som ikke kommer inn på prestisjelinjene Medier og kommunikasjon eller Musikk/ drama velger gjerne formgivning. Da får de mulighet til å gå på andrevalget sitt i hjembyen. Ved å fylle opp de ledige plassene med de som ikke kommer inn på andre dyre tilbud kunne formgivning vært opprettholdt. Det har vært gjort flere år tidligere.

I Halden er det flere elever som ønsker å gå idrett enn det er plasser til. Man kunne gjort om en del av de ledige plassene på formgivning til idrettsfag. Da kunne de hatt undervisningen i fellesfag som matematikk og norsk sammen. I fordypningsfaga er det halve klasser uansett.

Vi burde sett på muligheten til å starte et eget tilbud som kunne inneholdt studiespesialisering og kunst- og kulturfag. Greåker vgs har fått anledning til å starte en egen sciencelinje. Da bør man kunne gi haldenserne et utdanningstilbud med en unik kombinasjon av fag innen media, dans, kunst, design, formgivning, litteratur, drama og musikk. Det vil gjøre det mulig for oss, som bor i små regioner, likevel å ha et bredt og godt tilbud innen kunstfag i videregående skole.

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Halden Arbeiderblad

På Greåker er det et samarbeid mellom Sciencesenteret og skolen, som har gjort det mulig å tilby en egen utdanning innen forskning og realfag der. Gjennom samarbeidsavtaler med Blåseensemblet, Opera Østfold, Halden Kulturskole og Østfold Kunstnersenter kunne man dratt veksel på fagfolk og ressurser innen alle kunstfaga i Halden.

Om Arbeiderpartiets Ole Haabeth og Inger Christin Torp hadde hatt lyst så hadde de hatt mange muligheter til å opprettholde tilbudet innen formgivning. Det valgte de dessverre ikke å gjøre. Venstre vil ha en skole der eleven, kunnskapen og mangfoldet settes i sentrum. Det kan østfoldingene få etter neste valg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**