Halden kan bli sommerby nummer ÉN

Turistene bruker minst penger i Halden av alle Østfoldbyene. Nå mener Halden Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark at vi må ta grep for at turistbyen Halden skal bli enda bedre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Fredrik Varfjell (Halden Arbeiderblad)

Halden Venstre har tidligere foreslått å satse på kultur- og opplevelsesnæringene i byen gjennom å tilrettelegge for at det skal være lettere å starte opp og drive ny næringsvirksomhet i Halden. Nå vil de ta enda større grep.

– Om vi er kloke og bruker kreftene våre rett så kan en turistsatsing i Halden gi flere godt tiltrengte arbeidsplasser, sier Halden Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark.

– Alt ligger til rette for at Halden skal bli et yndet turistmål. En vakker festning, flere lakseelver, lett tilgjengelige badestrender, en ren fjord, et mangfoldig kulturliv, en spennende kulturhistorie, opera og blåseensemble og Norges mest traffikerte vei er et perfekt utgangspunkt for å gjøre Halden til et mer besøkt reisemål, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V), som er kulturpolitiker for Halden Venstre.

– Det skjer mye bra i Halden. Nettstedet Halden.No, turistsenteret på Svinesund, opprutsningen av Fredriksten festning, en vakker og servicevennlig gjestehavn og den økte oppmerksomheten rundt Rød Herregård er gode eksempler på dette, sier kulturpolitikeren, som understreker at det viktigste er at haldenserne er stolte av kommunen sin og skryter av det vi har å by på til venner og familie, slik at ryktene om sommerbyen Halden sprer seg i hele landet.

Halden Stasjon

Foto: s

Finnanger Sandsmark (V) foreslår følgende tiltak for å gjøre Halden til et mer besøkt turistmål:
1. Lage bedre skilting i Halden, med kart over byen på stasjonen og turistvennlig skilting på norsk, polsk, tysk og engelsk.
2. Bruke turistsenteret på Svinesundsparken til å få turistene inn til byen, ikke bare til å være der ute.
3. Gjøre Fredriksten festning lettere tilgjengelig for andre aktiviteter enn Allsang, også på onsdager.
4. Tettere samarbeid mellom kommunen, turistkontoret og andre reiselivsaktører for å lage helhetlige opplevelser i Halden.
5. Markedsføre Halden som et perfekt reisemål i seg selv, ikke bare et stopp mellom Göteborg og Oslo.
6. Legge til rette for næringsutvikling, spesielt innen kultur, reiseliv og opplevelse, i Halden.
7. Flytte turistkontoret eller liknende til Halden stasjon slik at det blir liv på stasjonen igjen
8. Samarbeide med bønder og andre, om å lage unike overnattings- og opplevelsesmuligheter i hele Halden kommune.
9. Restaurere Konservativen, og prioritere teaterattraksjonene i sentrum som unike arenaer for opplevelser i Halden.
10. Tenke helhetlig tilbud i Halden, i stedet for enkeltatraksjoner og enkeltarrangemeneter, og presentere det slik.

Les om turiststatiskken i Halden Arbeiderblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**