Liberalt blikk på bystyremøtet — september 2010. NÅ OGSÅ MED VIDEO FRA DEBATTEN!

Overraskende endte Venstre helt alene i et miljøspørsmål i septembermøtet. Et stort nederlag for naturverninteressene da bystyret vedtok kommunedelplanen for ytre havn som innebærer pukkverk/ steinbrudd på Lille Hjertøy.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Vanligvis står Rødt sammen med Venstre i kampen om miljøet og naturinteressene i vår by. Det hender at Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti også taler miljøets sak, selv om de for ofte blir låst av posisjonssamarbeidet de sitter i. Men i kampen for Lille Hjertøy ble Venstre stående helt alene i ønsket og argumentasjonen om å ikke etablere steinbrudd her. En god førsteside artikkel i dagens Avisa Nordland hvor kajakklubbens medlemmer i byen fremhevet kvalitetene ved Lille Hjertøy som en naturperle og der de ba bystyrerepresentantene tenke seg godt om bare prellet av representantene, også de som vanligvis taler miljø interessene. Det var en rar situasjon å bli så alene i kampen for naturperlene i Bodø marka, vi får bare håpe at var en glipp og ikke en bevist endring i politikk fra de andre partiene.

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

Det var som vanlig en fyldig saksliste og mange saker septembermøtet behandlet, men de store sakene og debattene var nesten fraværende, uten om i en sak — innbyggerinitiativet.

For første gang denne perioden var det kommet et innbyggerinitiativ og de ba om folkeavstemming om kulturkvartalet. At Frp er og har vært motstander av kulturkvartalet nesten i en hver form er kjent. Det er også de som har gjennom sine medlemmer sponset og reist borgerinitiativet. Høyre og Venstre er positiv til et

Urbane Figurer - kulturkvartalet i Bodø

Urbane Figurer – kulturkvartalet i Bodø
Foto: Bodø Kommune

kulturkvartal, men bare innenfor en forsvarlig økonomisk ramme. Posisjonskameratene Krf, SP, AP og SV eier i denne saken dessverre ikke magemål og er veldig fokusert på å realisere "fygle-monsteret" nesten koste hva det koste vil. Bodø Venstre er meget misfornøyd med det innholdet og uttrykk kulturkvartalet i prosessen har fått, og kostnadene er utvilsomt for store. Derfor fremmet Venstre i siste bystyre et fellesforslag med Høyre og Frp om at kulturkvartalets kostnad måtte reduseres slik at kommunen unngår låneopptak (i praktisk ned til 1 milliard). Dette ble nedstemt. Venstre opprettholde kravet om reduserte kostnader og endring av innhold om kulturkvartalet kommer opp til ny behandling av div årsaker. Bodø Venstre ønsker og har lenge ønsket et kulturkvartal, men vi ønsker et kulturkvartal med innhold, bredde og folkeliv — ikke et tomt signalbygg for byggets del. Vi tror at dagens bygg blir for dyrt til å kunne fylles med et bredt innhold. Men denne diskusjonen må ikke blandets med innbyggerinitiativet! Folkeavstemning er et prinsipielt demokratisk spørsmål som Venstre ikke støtter i den form det var fremmet i denne saken. Innbyggerinitiativet handlet om hvem som skal ta de endelige avgjørelsene i vår by; bystyret med de folkevalgte ombud eller gjennom folkeavstemninger under valg. Bodø Venstre mener at det er våre folkevalgte som skal prioritere og ta avgjørelsene! Tillitten får de gjennom valg. At man ikke er enig i utfallet av en politisk prosess gir ikke rom for å kreve folkeavstemning, særlig ikke i en sak som var kjent før siste valg. Konklusjon: Bodø Venstre støtter ikke et krav om folkeavstemning, men skal jobbe hardt innenfor det eksisterende demokratiske systemet for å få et kulturkvartal med et innhold som er i tråd med våre visjoner og innenfor forsvarlige kostnadsrammer. Til sist var det da også bare Frp som støttet innbyggerinitiativet og gikk inn for folkeavstemning.

Utenom disse nevnte sakene var det lite debatt og uenighet i dagens bystyre. Mange reguleringsplaner gikk lett gjennom. Ny rådmann ble ansatt, en dyktig kandidat, men Svein Blix blir nok et savn for byen. Nå trenger vi oppvakte, kritiske og funksjonelle politikere mer enn noen gang og man bare håpe at velgerne blir dette bevis ved kommende valg.

Til sist var det to referatsaker som er verd å nevne. Tross bystyrets forsøk på motsatte opprettholder Miljødepartementet sitt krav ovenfor kommunen at akvareguleringsplanen for Saltstraumen må endres. Det liker vi. Men så var det en referatsak av stor bekymring: Krisesenteret ikke har fått godkjent budsjettøkningen hos bufdir og dermed fått 700.000,- mindre enn budsjettert og driftsopplegget tilsier. Da må det finnes nye friske midler eller redusert drift. Som nevnt var dette bare en referatsak uten behandling, det er bare en orientering til bystyret at problemstillingen er der, og at det trolig kommer en sak om dette snart til behandling.

Det får være min oppsummering av september bystyremøtet.

Terje Cruickshank
Bystyrerepresentant for Venstre.