Hva er sannheten om makeskifteavtalen?

Vebstre foreslo utsettelse av saken da den ble behandlet i kommunestyret 14. oktober. Haldens befolkning har krav på skikkelig dokumentasjon, som kan vise om avtalen virkelig er til fordel for oss, som lever her i kommunen og er stolte av den, skriver Roar Günther Andersen og Geir Helge Sandsmark i dette innlegget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

En ny avtale mellom Norske Skog, Saugbrugs og Halden kommune om eiendomsoverdragelser og flytting av havna skal opp til behandling i kommunestyret 14. oktober. Heller ikke denne gang tar man bryet med å gjøre vurderinger av risikoen eller lønnsomheten til prosjektet. Vi gjør igjen oppmerksom på at Fylkesmannen har gjort det klart at slike vurderinger skal gjennomføres. På denne bakgrunn er vi noe forundret over at formannsskapet går enstemmig inn for avtalen. Uavhengig av hva man måtte mene om selve innholdet i avtalen, er alle parter best tjent med åpenhet rundt alle sider av avtalen.

Geir Helge Sandsmark

Foto: Arkiv

Helt i tråd med tidligere vel etablert praksis for å forhindre offentlig debatt, holder rådmannen tilbake foreliggende informasjon i form av to vedlegg til avtalen som skal behandles. Tilbakeholdelsen er ikke begrunnet og er dermed brudd på offentlighetsloven. Denne saken er for tiden til behandling hos Fylkesmannen.

Det er flere forhold vi i Halden Venstre ønsker belyst før avtalen eventuelt vedtas. Blant annet savner vi en vurdering av lønnsomheten for den nye havna. Dette påpekes også i rapporten fra Sitco vedlagt kommunestyrepapirene. Saksframlegget mangler opplysninger om hvordan man sikrer at ny havn på Sauøya er klar før havna på Mølen avvikles. Videre etterlyses opplysninger om dimensjonering av den nye havna, blant annet kailengder og lagerhus for gods. Det er også betenkelig at framtidig næringsutvikling, med utgangspunkt i den offentlige havna, blir hemmet gjennom de ensidige fordelene Norske Skog gis på bekostning av andre brukere. 20 millioner kroner synes samtidig å være en noe høy sum, for eiendommene, når avtalen medfører at kommunen ukritisk skal overta et eventuelt framtidig miljøansvar for forurenset grunn

Roar

Foto: Roar

Kommunen bør avvente uttalelse fra Kystverket og Fylkesmannen før kommunestyret godkjenner avtalen. Haldens befolkning har krav på skikkelig dokumentasjon, som kan vise om avtalen virkelig er til fordel for oss, som lever her i kommunen og er stolte av den.

Geir Helge Sandsmark, Leder Halden Venstre
Roar Günther Andersen, Gruppeleder(V) i kommunestyret

Innlegget ble trykket i HA 12. oktober. Saken er også omtalt i papirutgaven av HA fredag 15. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**