Venstre mener alvor med satsing på barn og unge

Budsjettbehandlingen gir ikke muligheter for noen sprell, men vi har fått en liten ekstra sum fra staten vi bør kunne bruke på en fornuftig måte. Da tenker Venstre først og fremst på barn og unge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Utdanning, matematikk, universitet, skole

Foto: Microsoft

Flertallspartiene la fram et forslag om fordeling av noen av disse pengene, og Venstre kan slutte seg til mye av det. Men det er et par avvikende punkter.
Flertallet ønsket å støtte stillingen som ungdomsprest i mengheten i Tvedestrand. Som første gang det ble gitt støtte til ungdomsprest, er argumentasjonen at dette skal være en form for forebyggende arbeid. Venstre er kritisk til at forebyggende arbeid skal skje som en form for menighetsarbeid, der mange ungdommer ikke føler seg hjemme. Det er tvilsomt om det når den mest aktuelle målgruppen. Beklemmende er det også å bevilge en samlet sum til kulturformål (begrenset til barn og unge) som ikke er særlig mye mer enn all støtten til ungdomspresten. Venstre ønsker derfor å bruke pengene på kulturformål for barn og unge.
Flertallet vil bevilge totalt 600.000 kroner til omsorg/rhabilitering og skoler, med 400.000 til omsorg og 200.000 til skoler. Dette er ekstra penger, som enheteneikke har lagt inn i sine opprinnelige budsjett. Det er ingen tvil om at begge enhetene har bruk for mer midler. Sykehjemmet og hjemmetjenesten kjører nesten på sparebluss, og skolene må skjære ned på flere tilbud. Med et uttalt ønske om å prioritere barn og unge, og visshet om at det er potensiale for å bedre skoleresultatene i kommunen, ønsker Venstre og overføre mer til skolene. Tanken er at både leirskole og etterutdanning av lærere er noe pengene kan brukes til. Derfor er Venstre forslag at omsorg får 200.000 ekstra, og skolene 400.000 ekstra.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**