Manglende satsing på klima- og energiplan

Vi må gå fra ord til handling. Det er liten effekt i å ha en klima- og Energiplan dersom det ikke forplikter til handling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Da vi i Sande valgte å vedta en klima- og enerigplan for kommunen var dette en seier for miljøet. En solid plan ble laget med mål om å redusere energiforbruken i kommunens byggningsmasse med 20% samt å redusere utslipp av CO2 i samsvar med nasjonale mål og internasjonale forpliktelser.

Tre i Mobergsviken

Foto: Tore Rykkel

Derfor er det trist å lese budsjettforslaget som administrasjonen har lagt fram. I år som ifjor er det kun bevilget 100.000 kr til å gjennomføre tiltak fra klima- og energiplanen. Allerede nå henger vi etter planen der flere tiltak som var planlagt for 2010 ikke er gjennomført. Av planlagte tiltak for 2011 er det anslått kostnader for 175.000,-. Og dette er kun for de tiltak der det faktisk er anslått en kostnad.

Om vår vedtatte klima- og energiplan ikke skal forbli fine ord og arkiverte papirer så må det brukes penger for å gjennomføre tiltakene som er foreslått. Å spare energi er veldig bra for miljøet, men også bra for lommeboka. Det vet alle som har opplevd norsk vinter. Derfor har Venstre foreslått å øke bevilgningen til gjennomføring av klimatiltak fra 100.000 til 200.000 kr i 2011, blant annet for å få fortgang i prosessen med å bytte ut kommunens utdaterte oljefyrer og utrede mulighetene for fjernvarme i Sande sentrum.

Martin Gran

Foto: Tomas Gran

Martin Gran
Styremedlem – Sande Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**