Budsjettforhandlinger

Bodø Venstres alternative budsjett/ økonomiplan forslag for 2011-2014

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I politikken må sannheten vente til noen får bruk for den. – Bjørnstjerne Bjørnson

Bodø Venstre støtter det alternative tallbudsjettet til Bodø Høyre og fremmer noen egne verbalforslag. Venstre og Høyre sitt tallforslag henter 45 millioner gjennom aktiv satsning på redusert sykefravær, lette omstruktureringer og reduksjon av kulturkvartalet til 1 milliard. Vi omprioriterer til økt satsning på skole, lette i eiendomsskatten og sosiale velferdsordninger som grønn omsorg m.m.

Miljø: Venstre vil ha en moderne miljønasjon.

Jorda

Venstre lokal vil jobbe for et levende grønt bymiljø og redusere støykilder. Parker og bygater må være tilrettelagt for aktivitet og bruk. Benker for korte rastepauser, sykkelstier, grønne oaser og små parkkiosker som har kaffe er viktige enkle tiltak for et mer levende bymiljø. Den største kostnaden ved alle prosjekt er arbeidskraft. Bodø Venstre vil etablere et dugnadsfond som skal stille med materialer til de som vil ta i et tak og stille med arbeidskraft til tiltak for å forskjønne sine nærmiljøområder.

Småbedrifter: Venstre vil jobbe for det kreative og nyskapende Norge.

Lyspære

Lokalt vil Venstre jobbe for å få på plass et sikkerhetsnett for mindre bedrifter mot konkurs. Uforutsigbare hendelser eller hendelser utenfor egen virksomhet og påvirkning kan raskt drive en god ide i gründerfasen til skifteretten. Bodø Venstre vil at de gode krefter skal jobbe med de gode ideene. Derfor ønsker vi i samarbeid med næringslivet få på plass dialogforum som kan bistå med kompetanse og ressurser for å redde de gode ideene til å komme seg over en kneik.

Sosialt ansvar: Venstre vil gi mer til dem som trenger det mest.

Illustrasjonsbilde sosialt ansvar

Frivillige og private organisasjoner er av stor betydning for et godt og individtilpasset tilbud til de som faller utenfor i storsamfunnet. Særlig psykisk helsevern er en hjertesak for Bodø Venstre lokalt i kommende periode. Byen trenger en nøytral ikke uniformert akuttjeneste som kan avlaste politiet ved å hente individer som trenger bistand når veggen er møtt og nedturen stor.

Skole: Venstre vil ha en skole for kunnskap og like muligheter.

Skole, elev, tavle, undervisning

En skolehverdag med positivt innhold er det Bodø Venstre vil bidra til de neste fire årene. Særlig er mulighetene store for å gi skolefritidsordningen meningsfylt innhold. I nært samarbeid med kulturskolen, idrettslag, interesseorganisasjoner og fagpersoner vil Bodø Venstre åpne for en SFO med innhold. Språkundervisning, religionsundervisning, idrettsaktiviteter og klubbaktiviteter er noe vi vil gi rom for i dagens SFO tilbud.

Verbalforslag:
1) Dugnadsfond
Bodø Bystyret ber Rådmannen utrede muligheten for opprettelse av et søkbart dugnadsfond (etter Meløymodellen) for kultur, idrett og andre frivillige lag, organisasjoner og velforeninger som ønsker å bidra til forskjønnelse og oppgradering av sine nærmiljø med beplantning, benker, møteplasser etc — der Bodø kommune bidrar med materiell og søker bidrar med arbeidskraft.

2) Forebygge nedbygging av næringslivet i sentrum.
Bodø bystyre er bekymret for at næringslivet i sentrum kan bli negativt påvirket av de store planlagte sentrumsutbyggingene. Bodø bystyre ber rådmannen sette ned et samarbeidorgan av Team Bodø og berørt næringsliv hvor avvergende tiltak diskuteres og kan fremmes til politisk behandling.

3) Psykebil.
Bodø bystyre vil ha utredet en sak om etablering av et alternativ hentetilbud for mentale nedbrutte mennesker til dagens ordning med at politiet henter disse menneskene. Bystyret ber om at modellen fra Bergen med en psykebil tas med i denne utredningen.

4) Etter skoletid.
I dag pålegger staten kommunene å bruke øremerkede midler til skolefruktordningen. Bodø bystyre mener dette er dårlig bruk av offentlige kroner og ber rådmannen fremme et forslag der kommunen styrker leksehjelpordningen med pedagogkompetanse for disse ressursene.

5) Kulturkvartalet.
Bystyret ber rådmannen om å utarbeide et forslag til nedskalering av prosjektet i et slikt omfang at en unngår låneopptak som en del av finansieringen. Bystyret ber rådmannen framlegge et konkret driftskonsept og innhold der man også åpner for kommersielle aktører før byggestart.

6) Barnevern.
Bodø bystyre ber om at oppfølgingsansvaret og rapporteringen av barnevernet i Bodø legges til Helse og Sosial komiteen.

7) Etterbruk ubrukt bygningsmasse.
Bodø bystyre ber om en sak før sommeren om mulig etterbruk gamle svømmehallen, andre basseng, den gamle lærerhøgskolen og annen kommunal og statlig bygningsmasse som står tom eller som i nærmeste framtid vil bli stående tom.

8) Gratis sentrumsparkering.
Bodø bystyre ber rådmannen framlegge en sak om gratis korttidsparkering i sentrum.

Bodø desember 2010
Terje Cruickshank