Budsjettet i Ås er i havn

Venstre deltok i et felles budsjettforslag sammen med Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, som ble vedtatt på kommunestyremøtet i dag, onsdag 15. desember. Ås Venstre er glad for å ha unngått store kutt i skolebudsjettet, for at det blir fokus på likebehandling på private og kommunale barnehager, at bibliotekets bokbudsjett er sikret, og at det også er funnet plass til midler for rekonstruksjon av Bølstad bru og restaurering av Brønnerud gamle skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jorunn

Foto: Kjell Brynildsen

Innhold i skolen
I rådmannens opprinnelige forslag til budsjett var det lagt inn et kutt på 3,6 millioner på skolebudsjettet. -Etter mange år med høye investeringer i bygningsmassen i skolene i Ås er det nå viktig å fokusere på innholdet i skolen. Lærerne er den viktigste ressursen vi har, og jeg er veldig glad for at vi greide å få inn igjen i budsjettet 3 av de 3,6 millionene som var foreslått kuttet – sier Venstres gruppeleder Jorunn Nakken.

Likebehandling av kommunale og private barnehager
De private barnehagene står for halvparten av barnehagedekningen i Ås kommune, og deres innsats er helt avgjørende for at kommunen skal kunne oppfylle sine forpliktelser i forhold til barnehagedekning. Med årets omlegging av tilskuddene til private barnehager innebar rådmannens budsjettforslag et vesentlig kutt i tilskuddet for de private barnehagene. I det vedtatte budsjettet har en nå kommet opp på et nivå hvor de private barnehagene får like store driftstilskudd som de kommunale barnehagene i Ås. Dette vil imidlertid allikevel innebære et reelt kutt for noen av barnehagene, fordi driftsutgiftene i de kommunale barnehagene i Ås ligger under de nasjonale satsene for tilskudd. De private barnehagene er gjennomgående mindre enheter enn de kommunale, og har dermed høyere driftskostnader per barn. Det er et viktig prinsipp for Venstre å likebehandle private og kommunale barnehager, sier Jorunn Nakken,- jeg er derfor glad for at det er tatt initiativ til at vi på nyåret skal gå gjennom tilskuddsordningen for de private barnehagene skikkelig, for å sikre at de får reell likebehandling med de kommunale barnehagene framover.

Bibilioteket, Bølstad Bro og Brønnerud skole

Rådmannens opprinnelige budsjettforslag innebar også store kutt i bokbudsjettet til Ås bibliotek. I det vedtatte budsjettet er det tatt inn igjen 110 000 kr til biblioteket bokbudsjett. -Bibliotektilbudet i Ås har alltid vært en viktig sak for Venstre,- Ås Venstre (da: Ås Landmanforening) satte biblioteksaken på den politiske dagsorden allerede i 1880, og biblioteket er fortsatt en kampsak for oss i alle budsjettprosesser, sier Jorunn Nakken.
Nakken framhever også at en nå endelig har fått på plass 50 000 til rekonstruksjon av Bølstad bru, og ikke minst 600 000 , – over to år, for restaurering av gamle Brønnerud skole, som er et viktig lokalt kulturminne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**