Årsmelding 2010 – Bodø Venstre

Per Dalhaug — 2. vara
Eli Skintveit — 3. vara

Lagets aktivitet
Bodø Venstre har i løpet av 2010 gjennomført 10 styremøter og behandlet 66 saker. Vi har dessuten hatt et programmøte, et nominasjonsmøte og seks dialogmøter. De sistnevnte i forkant av bystyre- og komitémøter.
1. februar var Terje Cruickshank invitert på feiringen av ordfører Odd Tore Fygles 60-årsdag og gav ordføreren en glassrose i presang.
18. februar var Jostein Toftebakk i panelet på Fattigdomshøringen på Tusenhjemmet. Terje Cruickshank og Turid Høyersten Holm var også til stede.
1.-2. mai var Odd Arne Klefstad med på lokalpolitisk nettverk i Trondheim.
8.-9. mai var Terje Cruickshank med på lokalpolitisk nettverk i Tromsø.
19. mai var Turid Høyersten Holm på oppfølgingsmøte om Fattigdomshøringen på Batteriet i Nord-Norge. Her var det hun lanserte idéen om en "psykebil", slik at psykisk syke kan hentes av medisinsk personell og ikke av uniformert politiet.
29. mai var vi og plukket bjørkeskudd i området rundt Turisthytta. Ida G. Johnsen kokte saft som ble delt ut i Glasshuset på verdens miljødag 5. juni ifbm. stand, der også Nordland Venstre var representert.
31. mai – 1. juni deltok Terje Cruickshank og Turid Høyersten Holm på arbeidsseminar – "hvordan utforme gode byrom".
12. juni representerte Terje Cruickshank lokallaget ved åpningen av Sjunkhatten Nasjonalpark.
15. juni temamøte om søppelforbrenning. Innleder Leif-Magne Hjelseng, direktør i IRIS Salten.
29. juni sommeravslutning / sosialt.
9. august var Trine Skei Grande innom byen og Odd Arne Klefstad fikk til et møte med Private Barnehagers Landsforbund, som har hovedkontor i Bodø. Dette resulterte i et flott presseoppslag. De rød-grønne hadde gått hardt ut mot uttak av fortjeneste fra private barnehager og da passet det godt å få høre eiernes syn på saken.
18. august til 7. september gikk Venstres kampanje "1000 bedrifter på 20 dager". I den forbindelse besøkte Bodø Venstre følgende bedrifter:
– Bodø Bakeri (Terje Cruickshank.)
– Polar Quality i Bodø, som driver med lakseeksport til Kina. (Terje Cruickshank og Jostein Toftebakk.)
– Salten Havbruk (Ida G. Johnsen og Terje Cruickshank.)
24. august program studiesirkel om småbedrifter. Innleder Bjørg H. Jenssen, gründer og fylkestingsrepresentant for Nordland Venstre.
7. september program studiesirkel om skole. Innleder Ellen Tinnan, rektor på Grønnåsen skole.
9. september møte med Torild Skogsholm, leder i Venstrekvinnelaget. Møtet hadde en åpen agenda, men saker som ble diskutert var bl.a. politisk apati i samfunnet som følge av flertallsregjering, funksjonshemmede og tilgjengelighet, situasjonen til kvinner i Afghanistan og Venstres fiskeripolitikk.
21. september program studiesirkel om sosialt ansvar. Innledere Kurt Lyngved fra Batteriet i Nord-Norge og Henny Aune, oppvekstkoordinator i Bodø Kommune.
28. september hadde vi i forbindelse med dialogmøte besøk av Hans Nordgård fra Nordområdesenteret. Han presenterte et prosjekt der man kombinerer én innlandstunnel for hurtigtog, gass, strøm fra Kirkenes til Heidrun.
5. oktober program studiesirkel om miljø. Innledere var Nina Morvik fra Kreativt gjenbrukssenter og Kaia Opsahl fra Grønn Hverdag. Dessuten hadde vi besøk av Tor Arne Solvoll fra fylkestingsgruppa.
16.-17. oktober var Elise Viksaas, Alexander Kolberg, Jostein Toftebakk, Terje Cruickshank og Turid Høyersten Holm med på lokalpolitisk nettverk på Radisson Blu i Bodø.
I tillegg har vi vært til stede på 4 møter i Aksjonsgruppa for bevaring av Rønvikjordene i 2010. Ida G. Johnsen og Terje Cruickshank har vekslet mellom å møte der.
Odd Arne Klefstad har hatt møter med Kirkens Bymisjon.
Turid Høyersten-Holm, Odd Arne Klefstad og Terje Cruickshank har vært godt til å frekventere seminarer som arrangeres på Høgskolen i Bodø, nå Universitetet i Nordland. Ofte som eneste representanter fra det politiske miljø. Bl.a har de vært på seminar om Olje, Psykisk helse, Innovasjon og effektivisering i offentlig forvaltning med mer.

Politiske saker som preget året
Bortvalg — alt for mange ungdommer velger bort skolegangen når de kommer på videregående skole. I skolen sier de at de kan se hvem det er allerede i grunnskolen, men på videregående benytter ungdommene seg av at de for første gang kan velge. Det er altså for snevert å sette inn tiltak i de videregående skolene.
Fattigdom — Hva gjør vi for de som faller utenfor, som følge av rus, psykiatri eller økonomiske problemer.
Kulturkvartalet — Bodø Venstre ønsker å bruke mer penger på kultur, både for amatører og profesjonelle. Det planlagte Kulturkvartalet virker å være mer fokusert rundt bygget enn kulturen.
Rønvikjordene – er under press fra alle kanter og matjorda vil være tapt for alltid.
Søppelforbrenningsanlegg — Stortinget har vedtatt deponeringsforbud. I den anledning er et søppelforbrenningsanlegg i Bodø under planlegging. Hvis dette skal bli lønnsomt, må vi slutte å sortere ut matavfallet, for å få nok søppel og en resirkuleringsordning vi har vært stolte av i mange år står i fare.

Synlighet
Bodø Venstre har bidratt til mange gode og store artikler og innlegg i mediene, og har positivt bidratt til å sette eller kommentere den politiske dagsorden.

Representasjon
Bodø kommune:
Terje Cruickshank — fast medlem i Bystyret og Komité for plan, næring og miljø, 1. vara i Formannsskapet (for V, R og H), 1. vara i Administrasjonsutvalget (for V, R og H).
Turid Høyersten Holm — 1. vara i Bystyret, 2. vara i Oppvekst- og kulturkomitéen (for H og V). Vara i Bodø eldreråd.
Kristin Kaspersen — 3. vara i Helse- og sosialkomitéen (for H og V).
Nordland Venstre:
Terje Cruickshank — 2. nestleder.
Jostein Toftebakk — medlem i nominasjonsnemnda.
Øvrig representasjon:
Ida G. Johnsen er styremedlem i Venstrekvinnelaget.
Årsmøte Nordland Venstre 13.-14. februar — Turid H. Holm, Alexander Kolberg og Per Dalhaug.
Terje Cruickshank deltok på Landskonferansen og kommunalkonferansen i Venstre 23.-24. oktober.

Bodø, 24. januar 2011

Jostein Toftebakk, leder