Venstre ønsker Ungdomsrådet velkommen tilbake!

Tvedestrand Ungdomsråd har ikke vært i funksjon på ett og et halvt år, da det ikke stilte kandidater nok til valg. Nå er det forslag om ny sammensetning, slik at rådet kan komme i funksjon igjen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre ønsker Ungdomsrådet velkommen tilbake! Rådet er viktig både som en arena der ungdommen kan komme med sine synspunkter, og det er viktig som demokratiopplæring for ungdom. Men det er minst like viktig at de “voksne” politikerne tar rådet på alvor, og faktisk hører på hva ungdommene har å si. Det er frustrerende og demotiverende hvis de hver gang de har en viktig sak, blir nedstemt i kommunestyret. Like viktig er det at de blir tatt med på rad når saker som angår dem skal avgjøres, at de får saker til uttalelse før de behandles videre.
Det nye rådet er foreslått å bestå av medlemmer fra elevrådene ved ungdomsskolen og videregående skole. Direkte valg blir det dermed ikke lenger. Det er beklagelig, men siden det ikke har vært mulig å få til i det siste, er man nødt til å se på andre løsninger. To politikere fra kommunestyret skal følge rådet, det mener Venstre kan være en god løsning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**