-Et steg nærmere statlige midler til bybane

Tideligere denne uken la fagetatene frem underlagsrapporter som skal danne et grunnlag for neste nasjonal transportplan. Rapportene viser tydelig at befolkningsveksten gir en stor trafikkvekst i de større byregionene. Venstre mener en så stor del som mulig av denne trafikkveksten bør tas av høyverdig kollektivtrafikk som bybane, og gang og sykkel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Thor Erik Skarpen

– Venstre er tydelige på at det er nødvendig å innføre restriktive tiltak på bilbruk i storbyregionene, samtidig som det bygges ut et moderne og godt kollektivtilbud, sier Venstres Helge Solum Larsen. Han er nestleder i partiet nasjonalt og toppkandidat til fylkesvalget i Rogaland.
På Nord-Jæren er det bybane som vil ha størst trafikal effekt som høyverdig kollektivløsing. -Det er svært positivt at fagetatenes rapporter klart sier at staten må bidra til et et slikt kollektivtilbud og at dette ikke kan overlates til kommuner og fylkeskommuner alene, sier Solum Larsen.
I rapportene fra fagetatene slås det fast at: “Kraftfulle tiltak i transportinfrastrukturen må til for å få et transportsystem med høy sikkerhet og og god framkommelighet i de største norske byene.”

I følge SSBs befolkningsframskrivning vil Norge ha om lag 25 prosent flere innbyggere i 2040 enn i dag. Veksten antas først og fremst å skje i byområdene. I storbyområdet i Rogaland beregnes veksten til over 40 prosent. Veksten blir altså størst der det i dag er kapasitetsproblemer i transportsystemet og der trafikken skaper miljøproblemer, men og så der man har best muligheter til å gjøre noe med problemet. Personer som bor eller arbeider i områder med stor tetthet og et mangfold av aktiviteter, reiser kortere og mer med kollektive transportmidler og går og sykler mer enn andre. Kjøpesentre langt fra sentrum gir vesentlig økt transportomfang og flere bilreiser sammenlignet med kjøpesentre nær sentrum.

grunnstruktur bybanen bybane

Foto: Bybanekontoret

Det finnes en omfattende kunnskap om hvilke virkemidler som trengs i byregionene for å endre på transportmiddelfordelingen. Det er stor faglig enighet om at det er behov for å samordne forskjellige tiltak der stat, fylkeskommuner og kommuner har et delt ansvar: En arealbruk som gir en mer kompakt byregion, satsing på effektiv og attraktiv høyverdig kollektivtrafikk, sykling og gang og restriktive tiltak mot bilbruk, som for eksempel køprising og samordnet parkeringspolitikk

-Nå må vi forvente også større støtte fra regjeringen til kollektivutbyggingen i storbyene og bybaneplanene i våre storbyregion. Venstre foreslo en egen pott for planlegging, investering og drift av kollektivtrafikk i storbyregionene i sitt alternative statsbudsjett som ble presentert før jul. Det ble beklageligvis nedstemt av regjeringspartiene. Nå viser rapportene fra fagetatene at Venstre hadde rett, og regjeringen bør derfor revurdere sitt syn på statlige økonomiske bidrag i revidert nasjonalbudsjett.

Rapportgrunnlaget er utarbeidet av Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens Vegvesen. Du kan lese rapportene her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**