Beate Johnsen på fylkesårsmøtet

Beate Johnsen møtte for Farsund Venstre på fylkesårsmøtet i Grimstad 12.-13. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Møtet vedtok felles valgprogram for Agder, hadde en engasjert politisk debatt og fikk høre politisk tale av Trine Skei Grande:

Beate Marie Johnsen og Trine Skei Grande

Foto: Jan Kløvstad

I verden i dag faller diktatorene, det finnes ingen diktaorer i Venstres historie fordi dens grunntanke er at mennesket er sentrum i politikken. Dette var budskapet i starten av Trine Skei Grande sin tale i Grimstad søndag.

Her kommer noe av det andre hun snakket om:

Det liberale samfunnssystem er tuftet på demokrati. Rettsstaten skal ikke overvåke deg i tilfellet du gjør noe galt. Markedsøkonomien skal kunne hjelpe deg til å virkeliggjøre de bærekraftige ideene dine. Det er det sivile samfunn som skaper samfunnet, setter prosesser i gang, derfor må mennekset hjelpes i starten ikke dynges ned i krav og kvelende rammer.

Gunnar Knudsen la basisen for alt det vi tror Arbeiderpartiet har funnet på. Almenn off syketrygd, stemmerett for kvinner, 8 timers arbeidsdag, Barnelovene (like rettigheter for alle barn, det er aldri barnets feil hva foreldrene har gjort) (Maria Ameli skal kastes ut av Norge fordi foreldrene tok henne med da hun var barn og hun blir kastet ut som voksen), jernbanebygging, osv. Vi skal fortsette utviklingen med menneskets muligheter til egen suksess i sentrum.

Hvordan suksess i 2011?
Vi skal profilerer egne visjoner og politikk
– miljø. Fra rød til grønn skatt. Vår frihet i dag skal ikke begrense de kommende generasjoners frihet. Den skal heller ikke begrense de fattiges liv. Mindre skatt på arbeid, mer på forurensing. Så kan en selv velge. Vi bruker ikke muligheten vi har til å endre verden, vi tror det er lurt å betale oss ut av det for at andre skal redusere utslipp. Vi ser heller ikke at de raser fra oss i teknologi
– kunnskap. Dagens regjering har rekordmange penger, når budsjettet kommer skal ingen bli sure, det er målet. De evner ikke å fokusere. Kunnskapet er sosialt utjevnene, alle får bruke sin beste side, da trengs det gode lærere. Skolens fokus bør være at elevene skal vokse, ikke at lærere skal være mer byrokratiske. Fokus på mennesket i skolen, ikke byråkratiet.
– verdiskapning. Et samfunn hvor skolen utviklet mennesker som kan skape sitt eget arbeid er målet. Det er viktig at menneskene kan få starte, og oppbacking i sin utvikling. Vi må få det slik at du får et klapp på skuldra og hjelp fordi du skaper arbeidsplasser, ikke blir kontrollert i hjel for om du har fått gjort alt rett. Det offentlige bør si: det var en god ide, prøv det ut. Ikke dette går ikke tror vi men når du lykkes tar vi gjerne æren.
– velferd. Alle skal ha muligheten til å leve et godt liv. Barnefattigdom, barn velger ikke sine foreldre og de skal ikke lide for det. Barnevern er viktig for det skal mye mot å gå inn i familier som ser ut som de fungerer, det er vanskelig spesielt på små steder. Ressursene må ned på grunnplanet slik at de som ser barna i øynene har mulighetene til å gå inn i situasjonen og kunne løse den.
Samhandlingsreform du trenger noen som følger opp den opperasjonen du lett får men som ikke nødvendigvis blir vellykket før du har fått trent opp etter opperasjonen. og menneskevern.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**