Vi satser på kultur

– For Venstre er alltid det frivillige kulturlivet, skolen og de som trenger det mest budsjettvinnere, sier Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Leserbrev:
Vi satser på kultur

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Fredrik Varfjell (Halden Arbeiderblad)

Vi trenger en helhetlig kulturpolitikk i Halden som støtter opp om det frivillige kulturlivet samtidig som vi dyrker gode profesjonelle institusjoner, som Ungdomsklubben, Blåseensemblet, Brygga Kultursal og Opera Østfold. Det krever bedre planlegging, samarbeid og samhandling enn det Halden kommune har ressurser til å gjøre i dag.

Halden Venstre vil derfor prioritere å bygge et nytt ungdomsaktivitetshus, styrke skolebibliotekene, avbyråkratisere søknadsprosessene for kulturmidler og innfører et kulturstipend der kunstnere, innen ulike kunstgrener, får 400 000 kr over tre år for å arbeide med kultur i Halden. Slik sikrer vi bredde og topp, frivillighet og profesjonalitet, kunnskap og kultur.

Politikk handler om å prioritere. Halden Venstre har gjennom våre budsjettforslag vist at vi kan prioritere det vi syns er viktigst fremfor andre gode tiltak. Da har alltid det frivillige kulturlivet, skolen og de som trenger det mest vært våre budsjettvinnere. Dersom du vil stemme for et mangfoldig og levende kulturliv til høsten så kan du stemme Venstre.

Per Magnus Finnanger Sandsmark
Halden Venstre’