Hortens sjøside og stålindustrien

Horten har en fantastisk beliggenhet mot sjøen — den skal forvaltes klokt for fremtidige generasjoner. Vårt standpunkt er at man ikke må disponere mer av de sjønære arealer til tyngre industri. Vi kan ikke slutte oss til forslaget om utfylling for dette formål.
Men når det er sagt må vi ta oss tid til å finne de gode løsninger

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per Bruun-Lie

Noen politikere vil flytte bedrifter — vi lever heldigvis ikke i et samfunn der politikere dikterer. Andre har lukket seg inne i industrinostalgiske forestillinger — det gir liten veiledning for fremtiden.
Dialog mellom bedrifter — kommune — befolkning er den gode farbare vei. Valgene kan bli vanskelige og løsningene er ikke åpenbare, men uten faktisk kunnskap om bedriftenes fremtidsmuligheter og uten gjennomtenkte oppfatninger om hva slags næringsliv som vil tjene byen best kommer man ingen vei. Dialogen mellom næringslivet og kommunens ledelse må være tett. I dagens situasjon må personlig kontakt og møter med bedriftsledelsene i de aktuelle bedrifter sikre god og nødvendig innsikt. La oss legge vekt på dialog — da finner man også de gode løsninger.
Konkret Norsk Stål ønsker å samle sin virksomhet på Østlandet på et sted for å få rasjonell drift — rasjonell drift er en forutsetning for enhver bedrift som vil utvikle seg og overleve — en selvfølge. Vi har skjønt at 60-80% av stålet som bedriften bruker i sin produksjon/mellomlagring kommer inn over sjø, resten kommer med bil — for utgående transport snakker vi om 100% med bil. Norsk Stål har kontrakt i havna til 2014 med tildelt opsjon av Havnevesenet for 5 ytterligere års forlengelse av avtalen. Hvilke alternativer kan så Horten tilby?
Samle all produksjon og lagring i havneområdet hvilket legger beslag på store arealer som på sikt bør brukes til byutvikling. Havnestyret foreslår at Havnevesenet investerer et større beløp i masseutfylling og tilbyr tomteutvidelse. Dette er Venstre som sagt imot.
Samle all produksjon og lagring på HIP hvilket medfører ca 30-40 trailerpasseringer pr døgn på Nedre vei i arbeidstiden, omtrent som idag . Det er god dialog mellom HIP og Norsk Stål. Det er plass til bedriften på HIP spesielt dersom man anvender vertikal lagring av stålplater — mer arealøkonomisk enn horisontal lagring. Men på annen side kan muligheten for høyteknologisk virksomhet på HIP for HIP — og for kommunen — være et bedre alternativ. Men det vil også medføre en vesentlig økning av personbiltrafikken på Nedre vei. Uansett har vi god tro på at HIP og Norsk Stål har en konstruktiv dialog.
Finnes det et tredje alternativ? Hva om Norsk Stål får tilrettelagt tilfredsstillende arealer for produksjon og lager ved Skoppum nær E18. Inngående stål med båt tas inn over Horten Havn og kjøres opp på tidspunkter tilpasset byrytmen — intet voldsomt antall trailere antar vi. Arealbehovet for mellomlagring av stål på havnen vil være begrenset. Totalt sett mer enn halveres ståltransporten pr bil gjennom byen. Resultatet vil være at bedriften får et optimalt produksjonsanlegg og lageropplegg nær E18 for utgående transport. Og ikke minst- Horten får frigjort arealer mot sjøen. Vi vet ikke om slike arealmuligheter finnes — det må undersøkes. En slik idé bør vel kunne diskuteres med Norsk Stål – en umulig tanke?

Per Bruun-Lie
Horten Venstre