Sandeskolen skal skinne

Sande Venstre vil sette fullt fokus på skolen når kommunevalgkampen stunder til. I økonomiplanen for perioden 2011 — 2014 står det mye om at skolen må opprustes, men det står ikke alltid hvordan. En opprusting av innholdet i skolen er enda viktigere enn selve skolebygningene, selv om vedlikehold av bygningene også må gjøres fortløpende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Punktene nedenfor er hentet fra rådmannens forslag til budsjett og økonomiplan:

Veilederkorps.
For å ta vare på dette med veiledning og tett oppfølging av for eksempel nyutdannede, skal det bygges opp et veilederkorps.

Skolebibliotekene.
Under behov som er innmeldt fra skolene, står det i budsjettdokumentet at virksomhetslederne ønsker ca en million for å få skolebibliotekene på høyde med det som trengs.

Faglige prestasjonene.
Ambisjonsnivået knyttet til faglige prestasjoner skal økes både hos personalet og hos den enkelte elev. Det skal settes fokus på kompetansebehovet. Lærerne skal oppmuntres til å øke sitt kompetansenivå gjennom videreutdanning og kurs.

Spesiell tilrettelegging.
Barn som trenger spesiell tilrettelegging for å få utbytte av skolegangen, må bli tilført ressurser. Behovet vil minst være ½ til en million.

Dette er fine forslag som etter hvert må realiseres. Derfor må vi politikere ta tak i det når budsjett for 2012 og økonomiplan for 2012/2015 skal behandles til høsten. For at det vil koste, er helt sikkert.

Skolebøker

Foto: Microsoft

Da inneværende års budsjett og økonomiplan for 2011/2014 ble behandlet i desember 2010, tok Venstre initiativ til at følgende forslag ble vedtatt: " Det er ikke aktuelt å gjøre endringer i skolestrukturen for barneskolene i de nærmeste årene."
Dette vil gi skolene arbeidsro slik at både foreldre, lærere og barn slipper å engste seg for hva som vil skje neste år.

Det er også et viktig punkt at lærerne blir fritatt for deler av det omfattende byråkratiet som finnes i skolesamfunnet. Det som må gjøres fordi det er lovbestemt, er det ikke så godt å komme unna, men all annen skjemautfylling og rapportskriving bør kunne vurderes.
For Sande Venstre vil skolen være prioritet nummer en i neste fireårs periode.

Fred Fredriksen
kommunestyrerep. Venstre