Et kreativt og verdiskapende Horten

Vi er opptatt av gode vilkår for selvstendig næringsdrivende og de mindre bedriftene, fordi velferdssamfunnet er avhengig av et nyskapende næringsliv. Framtidas arbeidsplasser er ennå ikke skapt. Derfor trenger vi en politikk som støtter småbedriftene og gründere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Horten enda bedre på næringsutvikling?

Per Bruun-Lie

Kapital har analysert aksjeselskapene i norske byer og kommet frem til at Horten er blant landets beste næringsbyer, men scorer lavt på evnen til å skape nye arbeidsplasser i forskjellige typer aksjeselskap. Den første refleksjon er selvsagt å gratulere byens næringsliv. Den neste er å spørre om lokalsamfunnet kan bidra til at den positive utviklingen fortsetter. Kommunen trenger jo sårt økte skatteinntekter — derfor er dette helt sentralt. Horten Venstre har hatt samtaler med noen lokale bedrifter innen industri og service. Dette var ledd i en Venstreorganisert nasjonal undersøkelse. Med utgangspunkt i dette peker vi på noen forhold som Horten Venstre ønsker å utfordre det politiske miljø i kommunen på og reise debatt om — kan vi bidra til å gjøre noe med dette? Vi mener ja.

Bedriftene har omfattende offentlige rapporteringskrav som oppleves unødvendig byråkratiske og som koster mye – spesielt for mindre bedrifter.
Tunge og sene kommunale/offentlige saksbehandlingsrutiner hemmer utvikling.
Potensialet for næringsutvikling i samspill med kompetansemiljøet på Høgskolen er betydelig. Dels kan kommunen bidra med tilrettelegging, men bør også være pådriver overfor sentrale myndigheter når det gjelder kompetanse- og kapitaltilgang til bedriftsetableringer og infrastruktur. Dialogen med høgskolemiljøet bør styrkes.
Den nasjonale maritime næringsklynge er en viktig nasjonal ressurs, men miljøene finnes lokalt. Fosnavåg som topper Kapitals kåring har kraftfullt utnyttet akkurat dette. Horten har sterke maritime teknologibedrifter med internasjonal rettet virksomhet — store og små. Dette gir oss mulighet for vekst.

Noen vil nok mene at det ikke er en sentral kommunal oppgave å bruke tid på dette, men det er jo nettopp utviklingen av byens næringsliv som vil skape de økte og stabile skatteinntekter som kommunen så sårt trenger. Kommuner i andre deler av landet har et helt annet lokalpolitisk næringslivsengasjement enn det man har i Horten. Det er ikke alt som kan løses på kommunalt plan – det vet vi. Da må det også være lokale politikeres oppgave å være pådrivere for tiltak og bedre rammebetingelser på nasjonalt plan. Vi spør: Har kommunen en tilstrekkelig offensiv serviceholdning overfor næringslivet?

En viktig forutsetning for at våre bedrifter skal skape nye arbeidsplasser og inntekter samtidig som nye bedrifter etableres er tydelige planer om hvordan kommunen tilrettelegger for utvikling av byens næringsliv. Gjennomtenkt disponering av arealplaner for boliger og næringsområder innenfor gode miljømessige rammer er viktig. Det forutsetter at kommuneledelsen har god innsikt i næringslivets behov. Byen vil da fremstå som tiltrekkende også for ekstern privat kapital og for tilflytting av det kompetente personell som må til for å skape nye arbeidsplasser og gode fagmiljøer. En helhetlig profilering av Horten utad vil være nødvendig. Det krever en grundig og løpende forberedende prosess i dialog med næringslivet med det formål å etablere en bred og stabil lokalpolitisk enighet om mål og midler. Bare da vil en markedsføring av teknologinæringsbyen Horten være effektiv og troverdig.

Horten Venstre vil ha en debatt om hvordan lokale krefter systematisk kan bidra for at Horten skal bli en enda mer spennende kommune for nyetableringer og utvikling av vårt næringsliv. Det vil igjen føre til solide og stabile kommunale inntekter. Skjer ikke dette risikerer vi å forbli en økonomisk taperkommune med svak økonomisk evne til yte kommunale tjenester.

Per Bruun-Lie
Horten Venstre