Har regjeringen klimapolitikk?

– Grunnen til at det er så vanskelig å gjennomføre kutt i Norge er ikke at politikerne har undervurdert hvor vanskelig det er. Grunnen er at vi har en statsminister og en finansminister som mener vi ikke trenger å kutte i Norge, sa Venstre-leder Trine Skei Grande til landsstyret lørdag, hun mener at regjeringen undergraver klimaforliket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Daniel Rugaas

Det er ikke mye å klappe for i norsk klimapolitikk. For bare noen uker siden kom de siste utslippstallene fra SSB, som viser at norske utslipp av klimagasser i fjor steg med 4,8 prosent. Det har vært økning i utslippene fra alle sektorer utenom jordbruk.

– Det er ikke ofte vi får gode miljønyheter. Derfor skal vi glede oss over de små tingene. Vi skal glede oss over at Stortinget i forrige uke endelig kunne vedta innføringen av grønne sertifikater. Det betyr mer fornybar energi i Norge. Men jeg skulle ønske vi hadde hatt langt mer å klappe for, sa Venstres Trine Skei Grande da hun åpnet Venstres landsstyremøte i Ringerike.

– Ordningen med grønne sertifikater kan føre til utbygging av 13,2 TWh med ny fornybar energi innen 2020. Det kan vi klappe for. Men det er regelrett somling når det tar 8 — åtte – år etter at Bondevik II-regjeringa startet arbeidet, før vi har støtteordningen på plass for mer fornybar energi.

Les mer hos Aftenbladet her >> og Venstre her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**