Klart for fortetting i bybåndet mellom Sandnes og Stavanger

Venstres mangeårige arbeid for klimavennlig byutvikling på Nord-Jæren nærmer seg resultater.
Nå kommer et eget prosjekt som skal kartlegge og analysere arealer i nedslagsfeltet til kollektivtilbudet/bybanen mellom Stavanger og Forus/Sandnes med tanke på å synliggjøre et mulighetsrom for transformasjon, fornyelse og fortetting.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

grunnstruktur bybanen bybane

Foto: Bybanekontoret

Arbeidet skal gi konkrete innspill til det pågående arbeidet med kommunedelplan (KDP) for bybanen og danne kunnskapsgrunnlag og beslutningsstøtte for planer i området.
Koblingen mot arbeidet med kommunedelplan for bybane vil være tett, og studien skal bl.a. anbefale utviklingsstrategier, premisser og plangrep for stoppesteder.

Prosjektet er helt som avskrift av Venstres arbeid med byutvikling i dette området de siste årene, der også det å få brukt arealer fornuftig har stått sentralt.
-Venstre har vært målrettet og satt fokus på behovet for fortetting langs bybåndet Stavanger — Sandnes i en rekke saker. Forusstranda nord som vi nå får gjennomslag for er et av disse viktige grepene.

Tor Brynjar Welander

Foto: Tor Brynjar Welander

Aksept for at en stor andel, 70 %, av utbyggingsbehovet skal skje som fortetting i bybåndet, og ikke som ny feltutbygging er et annet. Vi har også pekt på behovet for å igangsette planprosesser for å se på fortettingsmuligheter i gangavstand fra jernbanestoppene på Jærbanen og langs kommende bybanetrase på fv44, sa nestleder i Stavanger Venstre, Tor Brynjar Welander da kommuneplanen ble behandlet. Les mer her >>

Anbefalt strategi for videre planlegging av delområder kan framstilles på følgende måte:
Bevaring: Hovedstrategi er bevaring av kulturverdier, all utbygging underordnes dette
Fornyelse: Hovedstrategi er fornyelse, tiltakene brukes for å revitalisere områder
Omforming: Hovedstrategi er omforming ift arealformål eller type bebyggelse
Modning: Strategivalg utsettes og eventuell fortetting vurderes på lang sikt

Planprogram for plan 126K, kommunedelplan for bybane mellom Stavanger og Sandnes ble vedtatt av Kommunalstyret 20. januar 2011, og Kommunalutvalget 25. januar 2011. I saksframlegget står det blant annet:
" Etablering av bybane i bybåndet mellom Stavanger og Sandnes er et av de viktigste utviklingsgrepene for kommunene i tiden framover. Planarbeidet vil omfatte store og viktige tema innenfor byutvikling i Stavanger og Sandnes. Dette gjelder foruten et nytt transportkonsept, byutvikling og fortetting langs bybåndet, med alt dette fører med seg. Det er behov for et tverrfaglig arbeid med planen innenfor hele byutviklingsspekteret. Kommunene ønsker å sitte i førersetet i denne prosessen og sørge for et direkte eierskap til planarbeidet både politisk og faglig."
I kommunedelplan for bybane skal, blant annet, følgende tema vurderes:
Areal-, by- og næringsutvikling
Byform, byrom og gatebruk
Bybilde, landskapsbilde og estetikk
Nærmiljø, friluftsliv og rekreasjon
Kulturminner og kulturmiljø
Naturressurser
Naturmiljø
Arbeidet med foreliggende analyse- og strategiprosjekt skal bidra til at alternative traseer, holdeplasser og de foreslåtte temaene blir belyst og vurdert i forhold til utviklingspotensialet som ulike løsninger kan åpne for.

Helge Solum Larsen

Foto: Bård Ek

Helge Solum Larsen (V) fremmet følgende forslag da kommunalstyret for byutvikling i Stavanger behandlet saken nylig:

"Det er av stor betydning at stoppestedene på Jærbanen vies spesiell oppmerksomhet i analysearbeidet. Dette gjelder særskilt stopp med sømløs overgang mot bybanen.

Det må gjøres en helhetsanalyse for hele området med henblikk på balanse mellom boliger og arbeidsplasser. Strategianbefalinger må ses i lys av disse anbefalingene.

Det bes om at Sola kommune inviteres til å delta fullt ut i samarbeidet slik at en sikrer at hele området for bybanens grunnstrukturen blir vurdert i arbeidet."

Venstres forslag følger med i prosjektarbeidet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**