Venstre gjør det enklere og billigere å reise kollektivt

– Det blir enklere å reise kollektivt, og de aller fleste i fylket vårt får redusert pris. Ekstra hyggelig er det at det nye pris- og sonesystemet slår så positivt ut i Nittedal, sier Venstres Inge Solli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vi lover bedre busstilbud.

Venstre lover å gjøre det enklere og billigere å reise kollektivt. Vi er glad for å kunne si at det vil skje allerede noen få uker etter lokalvalget senere i år. Det er vår politikk som gjennomføres når det blir 500 kroner billigere å reise med månedskort fra Hakadal til Oslo. Det blir enklere å reise kollektivt når dagens 88 soner blir til 8 soner i Oslo og Akershus.

Løft for kollektivtilbudet
Oslo Venstre har gjennom sin vippeposisjon i bystyret allerede gjennomført en kraftig prisreduksjon på å reise kollektivt i Oslo. Nå er tiden inne for et tilsvarende løft for kollektivtilbudet i Akershus. Det blir enklere å reise kollektivt, og de aller fleste i fylket vårt får redusert pris. Ekstra hyggelig er det at det nye pris- og sonesystemet slår så positivt ut i Nittedal. Jeg representerer et forholdsvis lite parti, men innrømmer gjerne at vi får gjennomslag for vår miljøpolitikk som en del av det styrende flertallet i fylket.

Venstres politikk i praksis
Når Ruter nå har annonsert nyheten om enklere og billigere kollektivtransport, er det godt å se at gode politiske vedtak blir gjennomført i praksis.
Kollektivtrafikken økte med 5,8 prosent i Akershus i 2010, og har hatt en formidabel økning på rundt 10 prosent i første del av 2011.
Det er forventet sterk befolkningsvekst i Akershus de nærmeste tiårene. Venstre mener at all trafikkøkning skal løses gjennom forbedret kollektivtransport. Vi vil ha bedre kollektivtilbud i alle deler av fylket gjennom økt frekvens, bedre regularitet, god komfort og lave priser. Det skal lønne seg å reise miljøvennlig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**