Hortens økonomiske bærekraft

NHO/ Vista analyse har nylig publisert en undersøkelse av norske kommuners økonomiske bærekraft. Basert på noen utvalgte kriterier kommer Horten kommune på 101. plass av landets mer enn 400 kommuner. Slett ikke dårlig, men dessverre klart etter Tønsberg, Sandefjord og Kongsberg. Det er det ingen grunn til – vi bør ha høyere ambisjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per Bruun-Lie

Horten Venstre ser her muligheter ved å legge en langsiktig strategi der våre sterke sider utnyttes og våre svake sider tas tak i.

De særskilte kommentarene om Horten er interessante:

Horten har Vestfold fylkes beste score på kompetanse med 14. plass på den nasjonale ranglisten.
Horten scorer svært dårlig på arbeidsmarked med høy andel av arbeidsstyrken på uføretrygd og relativt få arbeidsplasser i forhold til arbeidsstyrken.

Med de rette utviklingsvilkår vil vårt teknologisk sterke næringsliv og en kompetansesterk høgskole ansette enda flere høyt utdannete medarbeidere. Dette vil kunne bidra til å øke den gjennomsnittlige skatteevnen i kommunen vår. Det som er problemet er at disse arbeidstakerne i altfor stor grad bosetter seg i, og dermed skatter til, andre kommuner enn Horten. Oppgaven blir derfor å legge til rette for at disse menneskene, ofte unge, velger å bosette seg i Horten. Egnede boliger og tomtemuligheter er fundamentalt nødvendig. Horten Venstre har med sine innspill til kommunens arealplan vist at vi tar akkurat dette alvorlig. Vi har et langsiktig perspektiv og foreslår konkrete grep som møter dette behovet.

Men like avgjørende er det at denne innbyggergruppen krever kvalitetsmessige skoletilbud for sine barn. Horten må da ha, og bli kjent for å ha, en fremragende skole — en skole på topp i landsmålestokk. Noen lavere ambisjon kan vi ikke ha. Horten Venstre vil ta tak i dette i nært samarbeid med skolen selv — flere lærere er en selvfølge. Videre må Horten bli viden kjent som et godt og attraktivt sted å bo. Horten Venstre vil ta initiativ til en bred markedsføring av byen vår. Horten har så mange gode kvaliteter som er altfor dårlig kjent utenfor kommunegrensen. Perlen Horten er dessverre en godt bevart hemmelighet, selv om turistkontoret står på med sine begrensete ressurser.

Så til de svakheter som undersøkelsen avdekker. Det er et tankekors og veldig trist at vi er en kommune med mange innbyggere utenfor arbeidslivet. Det aller tristeste er at det blant disse finnes mange unge mennesker som aldri har fullført videregående skole. Skolen ser dette på nært hold i sitt daglige virke — lærerne er de derfor de beste til å fortelle hvor skoen trykker. Horten Venstre vil ta initiativ til å ta tak i frafallet i videregående i samarbeid med Hortenskolene. For øvrig er det ingen grunn til at Horten skal ha flere innbyggere utenfor arbeidslivet enn andre kommuner. Det er trist for enkeltmenneskene det gjelder, og en unødvendig stor økonomisk belastning for samfunnet. Årsakene må defineres lokalt og tiltak settes inn.

Vi vet at dette er krevende problemstillinger. Hele det politiske miljøet må stå sammen i et iherdig og tålmodig arbeid over tid for å få gjort noe med dette. Vi ønsker en kommune med god økonomisk bærekraft. Det har vi som kjent ikke i dag. Det er et faktum at dagens kommunale langtidsbudsjett overhodet ikke har noe perspektiv på tiltak for øket skatteinngang. Den nevnte ferske analysen har avdekket muligheter og utfordringer. Den roper på aksjon og initiativ fra politikerne. Etter valget i september med et helt nytt kommunestyre og en styrket Venstregruppe, er det tid for samarbeid om langsiktige ambisiøse mål. Det er mulig!

Per Bruun-Lie
Horten Venstre