Et liberalt Nittedal?

– Venstre vil jobbe for et liberalt samfunn hvor det er plass til alle, et samfunn hvor det er lov til å lykkes, et samfunn hvor de som trenger støtte til et verdig liv skal få det, sier Arve Pedersen som er 3.kandidat for Venstre i Nittedal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Arve Pedersen, 3.kandidat for Venstre.

Norge, verdens rikeste land har blitt et attraktivt sted for innvandrere, med vår rikdom er det faktisk forståelig. Er alle innvandrere her for å suge penger ut av felleskassa mens de planlegger terrorisme?

Selvfølgelig er de ikke det, selv om noen ønsker å fremstille det slik. Men vi skal ta på alvor at det er grupper som ønsker å utnytte vårt velferdssystem, og vi skal ikke fortie problemer som innvandring faktisk har ført med seg.

Vi må uansett aldri slå hånda av de som virkelig trenger vår støtte. I Norge er frihet og likeverd universelle rettigheter, de fleste reelle flyktninger som kommer hit kommer fra samfunn hvor det er langt fra den friheten vi tar for gitt. Derfor bør vi hjelpe de som kommer til Norge og trenger vår beskyttelse. Friheten skal gjelde overalt, for alle, men med frihet følger også ansvar, et sosialt ansvar for hverandre, og et ansvar for et godt oppvekstmiljø for barn og unge. Vi kan velge å se på integrering som noe positivt og ikke møte det nye med frykt. Da kan vi få et flerkulturelt Nittedal med gastronomiske opplevelser i landsbyen Rotnes og spennende kulturopplevelser i et nytt kulturhus. Et flerkulturelt og tolerant samfunn vil stimulere barn og unge til å se at alle er likeverdige, men likevel ulike på en positiv måte.

Venstre vil jobbe for et liberalt samfunn hvor det er plass til alle, et samfunn hvor det er lov til å lykkes, et samfunn hvor de som trenger støtte til et verdig liv skal få det, og et inkluderende samfunn hvor det er takhøyde nok til å være annerledes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**