Drømmen om Horten i 2050

Vi må ta inn over oss, og planlegge for, at Horten vil doble antall innbyggere på 30 år, sier Venstres ordførerkandidat Eddy Robertsen i Gjengangeren i dag. Kommuneplanene slik de foreligger preges av godt administrativt håndverk, men mangler politiske visjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

eddy robertsen4

Hovedproblemet er at politikerene ikke har tatt inn over seg at hovedstaden har rykket betydelig nærmere. Den tendensen vil forsterke seg. I praksis vil det si at befolkningen i Horten om 30-50 år vil ligge på 50.000 mennesker.

I dag ligger prinsippet om spredt fortetting som grunnprinsipp i kommuneplanens areal del. Tror vi at vi kan huse dobbelt så mange mennesker innenfor dagens boligarealer? Venstre er bekymret for hva dette vil bety for hagebyen Horten. Mange høye boligkomplekser blir eneste utvei dersom vi skal følge prinsippet om spredt fortetting inn i fremtiden, selv med utbygging av Tonsåsen og Glenne. En annen konsekvens av dette er en gradvis og planløs utvidelse av de bebygde områdene etterhvert som behovet melder seg. Det vil gi usikkerhet for jordbruket rundt Åsgårdstrand og Nykirke, markagrensa og andre friområder. Dette vil verken være bærekraftig eller ønskelig, og en direkte konsekvens av kortsiktig tankegang i planene våre.

Venstre mener at Horten må ha langsiktige arealplaner som tar høyde for veksten i befolkningen. Vi må våge å si at noen områder er vi villige til å bygge ut, men ikke minst noen områder skal vernes, også på lang sikt.

Prinsippet om den såkalte J-byen vil være mye mer hensiktsmessig. Da vil vi planlegge for et mer eller mindre sammenhengende byområdet mellom Horten, Kirkebakken og Skpppum. Denne byformen gir en naturlig plassering av gods- og passajerterminal for tog på Skoppum. Dermed skjermer vi både jordbruksarealene i Borreskåla og Adalstjern. Vi legger til rette for at virksomhet og boligbygging i forbindelse med Høyskolen vokser nordover, og dermed skjermer vi de flotte naturområdene mellom Steinbrygga og Åsgårdstrand.

J-byen gjør det naturlig å sette av områder til villabebyggelse og det gir oss mulighet til å øke kommunens inntekter gjennom tilflytting. Vi får bo- og næringsområder som henger naturlig sammen, og som gir et mindre behov for transport.

Vil vil at alle skal kunne slå seg på brystet og være fornøyde med byen vår, også i 2050, avslutter Venstres ordførerkandidat Eddy Robertsen.

Fremtidens utfordringer kommer uansett. Vi må velge å gå dem forberedt i møte.

utsikt
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**