-Få Haugalandet inn i belønningsordningen

-Venstre vil ha et kollektivtilbud på Haugalandet som gjør det til et reelt alternativ for folk. Dette krever mer penger til kollektivtrafikk. Vi går derfor til valg på at vi vil jobbe for at Haugalandet får midler fra staten til styrking av kollektivtilbudet gjennom belønningsordningen, skriver Venstres fylkestingkandidat Svein i Haugesunds Avis den 19. juli. Han vil at Haugesund kommune tar initiativ, sammen med nabokommunene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Svein Abrahamsen

Foto: Tone Staven

-Venstre går til valg på at vi vil arbeide for å få Haugalandet inn i den statlige belønningsordningen for kollektivtransport. Dette er en sak jeg vil prioritere høyt som 3. kandidat for Rogaland Venstre ved høstens fylkestingvalg, skriver Abrahamsen.
-Den statlige belønningsordningen for kollektivtransport har som mål å bedre miljøet i de større byområdene gjennom mer kollektivtrafikk og mindre bilbruk. I Buskerud har flere kommuner gått sammen med fylkeskommunen og statlige etater om en klimavennlig transportutvikling. Den såkalte Buskerudbyen får 280 millioner kroner fra staten gjennom belønningsordningen til tiltak for økt andel kollektivreiser og bruk av sykkel og reduksjon av biltrafikken.

Samarbeid

-På Haugalandet bør vi også kunne kvalifisere til statlige belønningsmidler gjennom å få til et forpliktende regionalt samarbeid om mer kollektivtrafikk og mindre bilbruk. Gjennom Haugalandspakken har vi allerede fått til et slikt samarbeid om utviklingen av et godt transportsystem, som vi kan bygge videre på, skriver Abrahamsen.

Vi lover bedre buss

Foto: Stein Inge Dahn

Klimapolitikk
-Haugesund kommune har, i likhet med Rogaland fylkeskommune, et mål om at utslippene av klimagasser innen 2020 skal være 20 % lavere enn det de var i 1990. Biltrafikken står for en stor del av klimagassutslippene i Haugesund. Det er derfor nødvendig med en styrking av kollektivtilbudet for å nå dette målet, slår Abrahamsen fast.
-På Haugalandet er det et stort utviklingspotensial for kollektivtrafikk. Per i dag utgjør kollektivtrafikken imidlertid en liten andel av den totale trafikken på Haugalandet. Biltrafikken har økt mye sterkere enn kollektivtrafikken.

Les mer hos Haugesund Venstre her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**