Unike Gjerdrum

Kommuneplanprosessen i Gjerdrum er ennå ikke helt sluttført, men prosessen kan allerede nå betegnes som vellykket. Ikke minst har de mange åpne folkemøtene og den åpne plansmia for Ask fått mange til å si sin mening og delta i samtaler og diskusjoner om hvordan vi ønsker å forme Gjerdrums fremtid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Prosessen har vist hvor verdifullt det er å åpne opp lokaldemokratiet og invitere til bred folkelig deltakelse i utformingen av lokalsamfunnets fremtid.

Statuen ved den sørlige inngangen til Ask

Pensjonistene
Gjerdrum Pensjonistforening fortjener honnør for å være blant de første som engasjerte seg, og tok også selv initiativ til et åpent debattmøte om eldreomsorgen i kommunen. Bakgrunnen var at pensjonistene ikke følte at de hadde blitt tilstrekkelig hørt når de tok opp sine bekymringer om mangelen på lokale sykehjemsplasser, omsorgsboliger, fremtidig lokalisering av legesenteret og frivillighetssentralens vilkår. Det hele endte godt. I kommunestyremøtet 15. juni ble det enstemmig vedtatt å bygge 10 nye sykehjemsplasser i 2013 og 8 omsorgsboliger i 2014, og kommunelegen har bekreftet at det ikke foreligger planer om å flytte legesenteret.

Plansmia
Kommunens åpne plansmie for fremtidig sentrumsutvikling på Ask samlet i alt rundt 300 samfunnsinteresserte deltakere, og etter en intensiv plansmieuke i vinter lyktes vi å komme frem til en omforent planskisse for utviklingen av Ask sentrum — med nær opp til enstemmig oppslutning blant deltakerne. Men, heller dette ville kommet i stand, hvis det ikke hadde vært for at noen tok et initiativ og var pådrivere. I dette tilfellet var det Venstre som gikk i bresjen, og gledelig nok fikk vi etter hvert også støtte fra alle de andre partiene.

Nytenkning i idretten
Nylig ble det tatt nok et viktig utviklingsinitiativ i Gjerdrum — denne gangen av flere
idrettslag i felleskap, anført av alpingruppa og langrennsgruppa i Gjerdrum IL. Siktemålet er å få utredet mulighetene for å samle mer idrettsaktivitet i Kniplia. Det er en veldig god idé som Venstre slutter fullt ut opp om, og som vi har programfestet å arbeide for i kommende kommunestyreperiode. En langrennsstadion på høydeplatået over Kniplia med panoramautsikt over øvre og midre Romerike er en reell mulighet som virkelig kan komme til å sette Gjerdrum på kartet.

Disse tre eksemplene forteller etter min mening noe viktig om Gjerdrum på sitt aller beste. Eksemplene er også et vitnesbyrd om at lokalpolitikk også i stor grad bør handle om hvordan vi gjennom åpenhet, inkludering og lokalt engasjement kan skape samfunnsforbedringer. og derigjennom videreutvikle de unike kvalitetene som gjør Gjerdrum til et godt lokalsamfunn for alle.

Lars Peder Nordbakken (V)
Ordførerkandidat
Gjerdrum