Drømmen om Studentbyen Horten

Venstre vil realisere visjonen om “Studentbyen Horten”. Bakkenteigen og tilhørende studenter er en stor verdi for kommunen. Det er på tide at vi ser mulighetene et levende studentmiljø vil gi byen, og dermed legger til rette for dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Nora Pernille D. Bruun-Lie

Først vil jeg gratulere studentene på Bakkenteigen med et nytt flott studenthus i Tønsberg. Jeg har selv vært svært aktiv i studentforeninger i min studietid, og vet hvor mye det betyr for skolen, byen og ikke minst den enkelte student, å ha et samlingssted. Når det er sagt, synes jeg det er synd at Horten kommune ikke har sett potensialet i det å være vertskommune for høyskolen, ved å virkelig ta i mot studentene i byen. Det er i underkant av 5000 studenter på Bakkenteigen. Jeg har vært i kontakt med flere av studentforeningene, og de sier at det fortsatt er mange studenter som oppfatter Horten som byen de studerer i. Disse ville bruke byen mer dersom tilbudet var bedre tilrettelagt.

Venstre mener at "Studentbyen Horten" vil være en god omdømmebygger for kommunen og en positiv miljøbygger for Hortens innbyggere. Vi ønsker et levende studentmiljø som bidrar til mer kulturliv, mer kaféliv og flere sosiale arenaer for alle. Flere unge mennesker som aktivt tar byen i bruk og øker grunnlaget for handel og annen næring i sentrum.

Vi trenger sentrumsnære studentboliger og et godt sosialt samlingssted for studenter også i Horten. Behovet for flere studentboliger er fortsatt stort. Det er flott at det bygges 100 nye studentboliger i tilknytning til Bakkenteigen. Dersom studentene skal sette sitt preg på byen er det viktig at vi også legger til rette for studentboliger i nærheten av Horten sentrum.

Horten har en tradisjon som studentby helt tilbake til 1855, ved etableringen av Horten Tekniske skole. Teknikerhuset i Ollebakken er et symbol på dette. Det gamle ærverdige trehuset vedlikeholdes i dag etter beste evne av Teknikerforeningen med sine begrensede midler. Huset er dessverre i svært dårlig forfatning og har behov for betydelig oppgradering. Studentene ønsker seg ikke et nytt studenthus i byen siden de har Teknikerhuset. Drømmen er at dette vil fortsette å være studentenes møteplass i Horten. Dersom det skaffes til veie midler til å sette huset i stand vil teknikerforeningen kunne drifte dette videre med arrangementsinntekter, frivillighet og dugnadsinnsats.

Alle studenter er mulige permanente Hortensborgere som gjennom spesialiserte studier finner seg aktuelle jobber her. Dette vil igjen gi nye etterlengtede skatteinntekter til kommunen. Bygger vi opp et enda sterkere kompetansemiljø lokalt, lokker vi også flere bedrifter til å etablere seg i her.

Det er mange som har interesse av å være med på å realisere visjonen om "Studentbyen Horten": Kommunen i form av omdømmebygging, innbyggerne i form av en mer levende by, næringslivet i form av kompetent lokal arbeidskraft, og ikke minst Høyskolen selv, i form av et godt variert studentmiljøtilbud. Venstre vil jobbe for at vi sammen skal gjennomføre et løft for studentene, gjenreise Teknikerhuset og Horten som stolt studentby.

Pernille Bruun-Lie
3. kandidat, Horten Venstre