Oslofjorden — friluft og nytenking

Fjorden ligger der som den alltid har gjort. Rett utenfor stuedøra til nærmere 2 millioner mennesker. En unik rekreasjonsmulighet som de fleste av oss nok tar for gitt. Venstre i Vestfold vil at vi setter Oslofjorden med tilhørende fjordarmer på dagsorden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

utsikt

Ved stortingsvalget i 2009 var vi klare på at vi ville ha på plass en helthetsplan for Oslofjorden. Vi mente den gang at det var på høy tid å sette et fokus på fjorden, både med hensyn til helsetilstanden, det biologiske mangfoldet og til de truslene økt bruk og trafikk medfører.

Siden den gang har bokstavlig mye vann rent i havet, og saken er ikke mindre aktuell.
Vi er ganske sikre på at befolkningen ønsker det beste for fjorden.

I Norge har vi 41 nasjonalparker. Parker hvor det er naturens lover som gjelder. I Norge oppretter vi nasjonalparker for å ta vare på store naturområder — fra hav til fjell, kan vi lese på direktoratet for naturforvaltnings nettsider.

Hadde Oslofjorden vært et landområde ville det derfor trolig vært en nasjonalpark. Da hadde vi nemlig sett det utrolige biologiske mangfoldet i en sammenheng, både over men ikke minst under vann. Sammen med en unik strandsone blir det viktig å sikre allemannsretten, samt ta vare på den naturperlen Oslofjorden er.

Vestfold Venstres fylkestingsprogram 2011

Foto: Roar Jonassen

Venstre i Vestfold mener vi må våge å tenke anderledes og se hvilke muligheter Oslofjorden har å tilby som et turistmål. Et aktivt vern vil kunne gi ny næring med fokus på sportsfiske med tilhørende turisme. Vi må se på mulighetene for å utvikle "grønn turisme" og at det faktisk kan skapes flere nye arbeidsplasser basert på framtidsrettet naturvern. Flere og flere ser disse mulighetene, og har tatt i bruk navnet Friluftsfjorden. Vi er langt fra de første som kommer med disse tankene. Land på andre siden av jordkloden har allerede på plass verneregimer for slike "friluftsfjorder".

Fylkesvalgprogrammet til Venstre har et foto av Færder fyr på sin forside. Færder symboliserer porten til Oslofjorden, men bildet av fyret kan også symbolisere et varsel om at vi må ta vare på fjorden vår. I vårt fylkestingsprogram og i Horten Venstres program finner du klare formuleringer for et vern av fjorden.

Derfor er vi i Venstre klare for å arbeide for etablering av et marint verneområde — "nasjonalpark" til havs – i Oslofjorden. Et mulig verneområde omfatter området innenfor strekningen Horten — Slagentangen/Larkollen. Vi vil utvikle en helhetlig plan for Oslofjorden, blant annet for å sikre det biologiske mangfoldet og utsatte fiskestammer.

Venstre ønsker gjerne å gå i front for fjorden vår — og er villige til å tenke nye tanker — for miljøets beste!

Eddy Robertsen2

Eddy Robertsen