Folkemøte: Kommunen må sitte i førersetet for utviklinga av Ås Sentrum

Kommunen må sitte i førersetet for utviklinga av Ås sentrum, – og ikke la seg styre av enkeltinitativer fra utbyggere. Vi trenger planprosesser for sentrumsutvikllingen i Ås som forplikter både politikerne, næringslivet og befolkningen sa Jorunn Nakken, ordførerkandidat for Ås Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jorunn Nakken cropped

Foto: Kjell Brynildsen

Ås kommune inviterte til folkemøte om sentrumsutviklingen i Ås i kveld, og store sal i kulturhuset var smekk full.

Alle de politiske partiene i Ås presenterte sine visjoner for utvikling av Ås sentrum, deretter ble hovedlinjene i studentene på UMB sine innspill til utviklingen av Ås sentrum.

Alle partiene ønsker liv i sentrum, men hva man mener med “liv i sentrum”, og hvordan man ønsker å oppnå det, er ikke partiene enige om.

Ås Venstre er opptatt av at vi skal ha en styrt utvikling av sentrum, hvor kommunen sitter i førersetet og hvor vi har gode planprosesser som gjør at vi får planer som forplikter både politikere, næringsliv og innbyggere, slik at ikke enkeltinitiativ fra utbyggere blir styrende for utviklingen. Venstre har foreslått,- og vi er glad for å ha fått gjennomslag for at vi skal involvere innbyggerne i kommuneplanprosessen med en plansmie sa Ås Venstres ordførerkandidat Jorunn Nakken på folkemøtet om sentrumsutviklingen i Ås.

Venstre mener at et godt kulturtilbud i sentrum er en viktig nøkkel for å skape større aktivitet, flere møteplasser og mer næringsliv i sentrum.

Ås Venstre er også opptatt av å ta ut det potensialet som ligger i at Ås er ei universitetsbygd. Det er viktig å knytte UMB og sentrum i Ås tettere sammen. De neste åra vil bety mye for utviklinga av Ås. Vetrinærhøyskolen og Vetrinærinstituttet kommer til Ås, – og det gir muligheter for stedsutvikling og næringsliv vi ikke har hatt på samme måte før. Nå gjelder det å bruke mulighetene som kommer med denne utviklingen, og utvikle tjenestetilbud og næringsliv både i forhold til ansatte og studenter som kommer flyttende og for alle besøkende som vil komme til det nye dyrenes rikshospital. Her ligger det et stort potensiale mener Ås Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**