Stortingsrepresentant Borghild Tenden på besøk i Sande

Stortingsrepresentant for Venstre, Borghild Tenden, fekk en nøye og god gjennomgang av behovet og planane for Sande Fastlandsamband under besøket hos kvinnene på Venstrelista i Sande. Tenden ser behovet for å knytte Sande-øyane til fastlandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Borghild Tenden

Foto: Christoffer Biong

Dere skal vite at dere står i en samanheng der saken kan formidlest direkte til fylkestinget eller stortinget, sa Borghild Tenden til de ferske politikerne og lovte direktelinje om Sande Fastlandsamband når saken skal videre til nasjonalforsamlingen.

Borghild Tenden som i forrige periode var nestleder i samferdselskomiteen syntes det var fornuft i tankene om finansiering som lederen for Sande fastlandsamband, Jostein Korsnes, bar frem. Utgiftene samfunnet i dag har til ferjedrift, to ekstra skoler på øyene, ambulansebåt skal kunne gå inn i finansieringen av Sande fastlandsamband. Det må også være mulig at merinntekter på ferja til Åram også må kunne regnest inn. Vi må bli flinkere til å se samfunnet som en helhet og finne de total sett beste løsningene , sier Tenden som tar med seg kunnskapen om fastlandsambandet til Oslo.

Stortingsrepresentanten hadde også følge av fylkesordførerkandidat for Venstre, Gunn Berit Gjerde under besøket i Larsnes. Dermed ble det kvinner i alle ledd. I Sande er som kjent venstrelista en ren kvinneliste som de selv forsvarer ut ifra den store mangelen på kvinner i kommunestyret og i politikken i Sande. Bare 3 av 21 representanter er kvinner.

Det ble også drøftinger om hvordan Sande skal makte å snu trenden om at unge kvinner flytter ut, tar utdannelse, men ikke kommer hjem. Stortingsrepresentant Borghild Tenden har jobbet mye med forholdene til grundere, og kvinnelige grundere spesielt. Et av hennes viktigste arbeidsfelt på Stortinget er å sikre de som skaper sin egen arbeidsplass samme økonomiske rettigheter som folk som er tilsatte hos andre. Spesielt kvinnene møter på store økonomiske utfordringer på grunn av svangerskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**