Dagsenteret for psykisk helse skal bestå

Psykisk helsevern var tema i debattmøtet og tilbudet på dagtid var ett av punktene som politikerne måtte svare for. —For Venstre er det ingen tvil. Vi setter folk først, sa Venstres Thove Bringaker og fortsatte: -Dere som er berørte skal være med å bestemme og vi mener tilbudet må ligge så sentralt som mulig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Thove Bringaker

Foto: Karin S. Frøyd

Det blir viktig at dagtilbudet virkelig blir et tilbud og derfor betyr sentral beliggenhet mye for tigjengeligheten og bruken, sa Thove Bringaker.

Holmestrand Venstres programpunkter om helse og velferd — "varm velferd når du trenger det" – er gjengitt nedenfor:

Venstre vil at Holmestrand skal være en inkluderende, varm og nestekjærlig by hvor det skal være et godt sted å bo for alle!

Venstre vil gi mer til de som trenger det mest.
Vi vil at barnetrygden ikke medregnes i den sosiale satsen. Ingen barn skal behøve å vokse opp som fattige.
Vi vil arbeide for at innbyggerne får den hjelp og oppfølgning de har krav og rett på etter loven.
Ingen skal behøve å frykte for sitt økonomiske livsgrunnlag!
Venstre vil følge nøye med på at de vedtak som er gjort for å sikre menneskers rett til bolig med god standard følges opp i tiden som kommer.
Venstres utgangspunkt i ruspolitikken er at vi skal bekjempe rusavhengighet, ikke de rusavhengige. Vi vil derfor arbeide for at rusavhengighet møtes med omsorg, medisinsk og sosialfaglige virkemidler.
Psykisk helsetilbud skal styrkes, og det skal være et tett samarbeid mellom fastlege, NAV og kommunen. Lavterskeltilbud skal styrkes, og brukere skal ha mulighet til å nå dette tilbudet uten vanskeligheter.

Omsorg, senior, helse

Foto: Microsoft

Et velferdssamfunn skal måles etter hvordan vi tar vare på de svakeste.
Vi vil gå inn for å styrke bemanningen ved sykehjemmet.
Sykehjemsplass skal være tilgjengelig når behovet for slik plass er fastlagt.
For Venstre er det viktig at eldre kan få bo i eget hjem så lenge det er mulig og ønskelig. Vi vil derfor arbeide for at de hjemmebaserte tjenester og hjemmesykepleien styrkes med flere stillinger.
Omsorg fra det offentlige skal i størst mulig grad gis, og være basert på medvirkning fra brukere av tjenestene. Medbestemmelse i eget liv og tilværelse er en menneskerett som ikke skal brytes eller fravikes!
Venstre vil arbeide for å gi eldre og pleietrengende mulighet til å forme sin egen tilværelse, og arbeide for å styrke mulighetene for en meningsfylt hverdag med sosiale aktiviteter.
Styrking av byens eldresenter er viktig. Vi vil også i størst mulig grad bidra til at Botne aktivitetssenter består.
Venstre vil gå imot en hver form for konkurranseutsetting innen området helse- og omsorgstjenester. Kommunen må ha det fulle ansvar for disse tjenestene.

Hele Holmestrand Venstres program finner du på denne linken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**