Ikke bygg ned Jessheim-marka!

Må omkjøringsveien betales av grunneiernes inntekter fra tomtesalg?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Klikk her for å se flyvebladet.

Alle partiene unntatt Venstre vil ha omkjøringsveien, men ingen har klart å fortelle hvor 100 millioner kroner skal tas ifra.

Det finnes fire måter å finansiere omkjøringsveien på. Den kan finansieres ved at kommunen selger eiendom for 100 millioner kroner, men dette er penger som skal brukes til å redusere gjelden eller til nye skolebygg eller aldershjem.

Pengene kan tas fra kommunens drift, men da må det uakseptale kutt i skole- eller helsebudsjettet.

Det mest naturlige hadde vært å melde inn veiprosjektet til Akershus fylkeskommune for å få finansiert veien over budsjettet til Oslopakke-3, dvs. de pengene som nå brukes til utbygging av veier og kollektivtilbud i Oslo og Akershus de neste 25 årene. Men de partiene som har ledet Ullensaker de siste 8 årene har ikke gjort det, og nå er det meldt inn flere veier enn det finnes penger i Oslopakke-3.

Da gjenstår kun ett alternativ for å betale for omkjøringsveien.
Den løsningen som gjenstår er å la grunneierne bygge ut store deler av Jessheim-marka gjennom såkalt utbyggingsavtale, dvs. at grunneieren også påtar seg å bygge ut infrastrukturen som trengs. Men for å betale en infrastruktur på 100 millioner kroner i tillegg til alle andre veier, vann- og avløp, kanskje skole osv., så må det bygges ut svært store områder for at prosjektet skal være lønnsomt.

Derfor advarer Ullensaker Venstre mot bygging av omkjøringsveien dersom dette kun kan skje med penger fra utbyggingsavtale.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**