Er du fornøyd med å være på 283 plass?(Leserinnlegg)

Skrevet av Tor-Inge Rake, Venstres ordførerkandidat i Eigersund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kommunebarometeret for 2011 rangere Eigersund kommune på 283 plass av 429 kommuner. Det er Kommunens Sentralforbund (KS) som lager denne rangeringen på bakgrunn av 60 nøkkeltall innsamlet av Statistisk Sentralbyrå. På en skala fra 1 til 6 (best) innen 10 områder får kommunen passet påskrevet — målt ut fra de data som Statistisk Sentralbyrå har registrert. Vi skårer dårligst på barnvern og brukerperspektiv og best på pleie- og omsorg, administrasjon og økonomi.
Eigersundsskolene får karakteren 3 — midt på treet. For noen er det en mager trøst at Sokndal og Lund bare får karakteren 1 mens Bjerkreim får 2. Mye mer konstruktivt er det å se til Sola som fikk 5 eller Utsira som fikk 6.

Hva er det disse kommunene gjør i skolen som slår så positivt ut? Av de 6 faktorene som påvirker grunnskolekarakteren til Eigersund er to knyttet til skolenes resultat på nasjonale prøver og gjennomsnittskarakteren etter 10.klasse. På skoleporten.no kan en lese ut både eksamensresultater og gjennomsnittskarakterene på den enkelte ungdomskole i Norge og selvsagt også Eigersund kommune. Gjennomsnittskarakteren i Sola er 4,16 mens den er 3,9 i Eigersund. Tilsvarende kan en lese at på nasjonale prøver i regning skårer Sola 3,5 mens en i Eigersund skårer 3,3.
En annen grunnskoleindikator er lærertettheten i vanlig undervisning. Eigersund har en tetthet på 17,4 elever per lærer mens Sola har 16,4 elever per lærer. Det kan være nærliggende å tro at dette er forklaringen på at Sola gjør det så godt. Pussig da at Bjerkreim har 13,9 elever per lærer og skårer lavt.
Skoleforskere har i lang tid vist at gruppestørrelsen i en klasse ikke er en avgjørende faktor for at undervisningen skal være god. John F. Hattie (forsker fra New Zealand) skriver i "Visible Learning" at det som gir mest effekt på elevens læring, bortsett fra egenskaper hos den enkelte eleven, er de lærere som er flinke ledere i klasserommet ved at de gir elevene gode tilbakemeldinger, har struktur på undervisningen sin, klarerer å skape gode relasjoner, har ro og orden i klasserommet og er opptatt av å se egen undervisning gjennom elevenes øyne.
Dette viser forskningen — veien er beskrevet.
Hvis vi ikke er fornøyd med grunnskole"karakteren" 3 på kommunebarometeret til KS er det de gode lærerne vi må satse ytterligere på. Og Hatties forskning er i tråd med det politiske budskapet Venstre har stått for lokalt og sentralt. Eigersund Venstre er ikke fornøyd med karakteren 3 — vi kan mer og vil mer. Derfor vil vi i neste periode jobbe for: at lærerne bruker med tid til undervisning og mindre tid til papirarbeid, at den enkelte skole står friere til å styre ressursen til leksehjelp og jobbe for å heve etter og videreutdanningstilbudet til lærere. Nasjonalt har Venstre kjempet for å innføre et kompetanseår for lærere — behovet må også meldes fra lokalt hold.
Folk først!

Tor-Inge Rake