Mandal Venstre støtter rektorene

I den siste tiden har rådmannen og stortingspolitikere fra Krf og Frp tatt til orde for å overstyre rektorene ved barneskolene i Mandal. Det bekymrer Mandal Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Etter at Mandals varaordfører fra Krf sist mandag stod frem sammen med representanter for foreningene U.G. Misjonssalen og 13-19 Normisjon med kritikk av rektorene ved barneskolene i Mandal, har saken fått stor oppmerksomhet i lokale og nasjonale medier.

Bakgrunnen er at rektorene ved barneskolene i Mandal har funnet det nødvendig å sette begrensninger på det store antall lag og foreninger som ønsker å komme inn i skolene for å markedsføre tilbudet sitt. Av hensyn til undervisningen har rektorene derfor besluttet at det må settes en grense, og har besluttet at kommersielle, politiske og religiøse lag og foreninger ikke lenger får anledning til å markedsføre sine tilbud i skoletimene.

Studenter, høgskole, universitet, studier

I Mandal er skolene organisert om egne enheter, og det innebærer etter Venstres oppfatning at dette er noe som rektorene som enhetsledere selv må få lov til å bestemme. “-Vi har stor tiltro til rektorenes dømmekraft. Når dette er begrunnet med pedagogiske hensyn, og når foreldreråd, elevråd og lærerkollegiet er brakt inn i beslutningsprosessen, har vi ingen grunn til å tro at beslutningen ikke er fornuftig og veloverveid”, sier Mandal Venstres Stein Inge Dahn i en kommentar.

“-Vårt syn innebærer ikke at vi ikke verdsetter det viktige arbeidet som utføres av de frivillige

Stein Inge Dahn

organisasjonene, enten de er religiøse eller de er knyttet opp til andre livssyn eller politiske ideologier. Slike organisasjoner utfører et viktig arbeid i samfunnet vårt. Men vi mener at de bør finne andre måter å markedsføre tilbudet sitt på, enn ved å presse seg inn i skolene når skolene selv mener at dette skader undervisningen”, sier Dahn.
“-Her bør rådmannen i Mandal og stortingspolitikerne fra Krf og Frp som har varslet at de vil overstyre beslutningene som er fattet på skolene, revurdere sin oppfatning”, legger han til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**