Sats på skolene – ikke på bilparkering

Mandal Venstre er sterkt kritisk til prioriteringene til planutvalget. Kommunen står nå i fare for å påføre seg selv uakseptable store kostnader når skolene våre skal utbygges. Dette har Mandal kommune verken råd til eller tid til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I et oppslag i Lindesnes avis retter Venstres Stein Inge Dahn krass kritikk mot prioriteringene til kommunens planutvalg. I sommer ble det lagt ut på høring et forslag til reguleringsplan med den kryptiske tittelen “Blomdalen Ungdomsskole m.m.”

Faksimile Lindesnes Avis

Dette er en reguleringsplan som omfatter den største og viktigste konsentrasjon av skoler og infrastruktur rettet mot barn og ungdom i kommunen vår. Planen dekker Blomdalen Ungdomsskole, Furulunden skole, Skriverhaven skole, Mandalshallen, Svømmehallen, Turnhallen og Speilen.

Man skulle tro at politikere som gir seg i kast med å regulere et slikt område først og fremst har hensynet til barna og ungdommen i tankene. Men når man leser planbeskrivelsen, fremkommer det med all tydelighet at det er hensynet til parkeringsplasser for biler som har vært styrende for prioriteringene som er gjort.

Kommunen “binder seg selv på hendene” ved å vedta strenge rekkefølgebestemmelser, som sier at det ikke vil være tillatt å bygge på for eksempel Furulunden skole før en omfattende ekspropriering av private bolighus er gjennomført for å anlegge et stort parkeringsanlegg for biler under jorda.

I tillegg til at dette vil være særdeles kostnadsdrivende, utviser planutvalget her en oppsiktsvekkende mangel på respekt for privat eiendomsrett. Bolighusene som man nå tar til orde for å fjerne, er private hjem som så sent som i 2006 ble regulert til boliger.

Slik kan man ikke behandle innbyggerne i kommunen vår!

Stein Inge Dahn

Dette viser at det nå er behov for en kursendring i politikken som styrer Mandal, sier Venstres ordførerkandidat Stein Inge Dahn. Vi må få inn politikere som setter folk først, og som prioriterer hensynet til barn og ungdom aller høyest.

Les oppslaget i Lindesnes avis på nett her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**