Interpellasjon om Cities for Life

Mandal har vedtatt å bli medlem av nettverket Cities for Life. Nå må kommunen følge opp dette vedtaket. Kan Uranienborg bli Mandals symbol på vår deltakelse i dette nettverket av mer enn 1300 byer som sier Nei til dødsstraff?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

20. oktober 2011
INTERPELLASJON

Til ordføreren,

ÅRLIG MARKERING MOT DØDSSTRAFF I MANDAL

Mandal kommune vedtok den 10. februar, etter initiativ fra Amnesty International, å slutte seg til det internasjonale nettverket av byer som sier Nei til dødsstraff, Cities for Life.

Cities for life - logo

Dette medlemskapet innebærer at kommunen forplikter seg til å gjennomføre en markering hvert år den 30. november, sammen med de mer enn 1300 andre byene rundt om i verden som er tilsuttet nettverket. Markeringen skal som et minimum inneholde belysning av en lokal bygning eller monument som utpekes som byens symbol på vår motstand mot dødsstraff.

Mandal kommune må derfor, i likhet med hva de andre byene har gjort, peke ut et slikt symbolsk monument. Som eksempel fra andre byer kan nevnes at Roma har valgt Colloseum som sitt monument, Trondheim har valgt Fredriksten festning, Kristiansand har valgt Arkivet mens Larvik har valgt brannvaktstårnet på Bøkkerfjellet.

Flagg halv stang

Det er mange steder i Mandal som kan være aktuell som vår bys symbol, for eksempel Tingstua (Arresten) på Sanden, Kirken, Landehobde og Uranienborg. Mandal Venstre mener at Uranienborg vil være spesielt godt egnet fordi det er synlig fra store deler av byen, og fordi minnesmerket her for bypatrioten Lars O. Rølland som døde i 1945 i tysk fangenskap allerede gjør at dette stedet har stor symbolverdi i innbyggernes bevissthet.

Avskaffelsen av dødsstraff har vist seg å være en skjør grunnstein i vår sivilisasjon. Når stemningene har endret seg, har historien vist at det har vært alt for lett å endre prinsipielt standpunkt. Det har også nyere norsk historie vist. Da Stortinget i de turbulente etterkrigsårene gjeninnførte dødsstraff i Norge, var Holums og Venstres Bent Røiseland en av veldig få røster som stemte mot. Derfor er Mandals deltakelse i Cities for Life både betimelig og viktig.

Stein Inge Dahn

Venstre håper at kommunen vil gjennomføre arrangement på skolene og andre steder i byen den 30. november. Vil ordføreren ta initiativ til dette, og sørge for at Mandal kommune peker ut sitt symbolske monument eller bygning som skal belyses denne dagen?

Stein Inge Dahn
Venstre