Stemte for forhåndsbompenger til Rogfast

I fylkestinget i dag stemte Venstres representanter for å starte forhåndsbompenger til Rogfast. —Næringslivet er avhengig av Rogfast. Kyststamveien på Vestlandet skal bygges med Rogfast som første etappe, sa Venstres Gro Skartveit i debatten om Rogfast i fylkestinget i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Gro Skartveit

Foto: –

—Venstre viser vilje til å realisere Rogfast snarest mulig. Forhåndsbompenger er viktig for å vise at Rogfast er det viktigste prosjektet i regionen vår, sier Skartveit.

—Vi må gjøre vår region til en ennå større bidragsyter til nasjonal verdiskapning, og vi må gjøre oss ennå mer konkurransedyktige. For å få til det så trenger vi Rogfast snarest mulig, sier Skartveit.

—Vi har aldri vært så nær en realisering av Rogfast som nå, sier Skartveit. Hun legger til at Venstre skal stå på for at oppstart kan komme i 2014. Dette er et prosjekt som er viktig for samfunnsutviling, næringsliv, lokalsamfunn og innbyggerne i regionen vår. Skartveit kritserte Frp sterkt for å gå mot forhåndsinnkreving av bompenger til et så viktig prosjekt. —Hadde Frp fått flertall i denne saken så ville det stoppet hele Rogfast. De la vekt på at de er prinsippielt mot bompenger og vi kan ikke bygge Rogfast uten bompenger, sier Skartveit.

Forslaget om forhåndsinnkrevingen fikk flertall i Fylkestinget. Dermed kan innkrevingen starte allerede i mai 2013. Innkrevingen skal gjelde alle takstgruppene, og gjennomsnittsprisen for alle kjøretøy blir 65 kroner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**