Regjeringsdebatt på Venstres landsmøte

Venstre vedtok en uttalelse om ny regjering etter valget i 2013 på sitt landsmøte i helgen. Gro Skartveit og Per A. Thorbjørnsen fra Rogaland Venstre hadde innlegg i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Gro Skartveit

Foto: Kenneth Gjesdal

Venstres landsmøte vedtok i en uttalelse at Venstre vil ha en ny, grønn og borgerlig regjering etter valget i 2013. Norge trenger liberal politikk som setter folk først og sikrer sterke fellesskap. Norge trenger en regjering som satser sterkt på forskning, kunnskap og verdiskaping og som tar klimautfordringene på alvor. Venstre må derfor søke makt for å gjøre Norge mer liberalt, vedtok landsmøtet.

I debatten om uttalelsen understreket Gro Skartveit at vi ikke må miste sjelen vår. Vi må kjempe for viktige verdier, som kampen for asylbarn, for miljø, klima og grønne skatter og for mer til de som trenger det mest. Hun understreket også viktigheten av sentrum i det politiske landskapet og at vi ikke bør binde oss kun til dagens opposisjonsparti.

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Kenneth Gjesdal

Per A. Thorbjørnsen understreket at en stemme til Venstre er en stemme til Venstre. Venstre skal kun komme med garantier om egen politikk. Han pekte på at Venstre fortrinnsvis bør samarbeide med Høyre og Krf i regjering. Vi kan til nød støtte en mindretallsregjering bestående av Høyre og FrP, men vi må kunne si nei til en slik regjering hvis den vil føre en politikk som blir uutholdelig for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**