Krav til de nye Horten-Mossfergene

Ved årskiftet 2015-16 skal ny kontrakt for fergesambandet være på plass – da utløper dagens driftsavtale mellom Veidirektoratet og Bastø Fosen. Horten kommune må ta initiativ til en dialog med sentrale myndigheter om miljø-, støy- og kapasitetskrav til neste generasjons Horten-Mossferger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Per Bruun-Lie2

Bastø Fosen har driftet og drifter forbindelsen vel med de utfordringene man har hatt bl.a. med sterkt økende trafikk. Skal det rederi som vinner det nye anbud rekke å bygge nye ferger bør disse bestilles i løpet av 2013 – utlysning av anbudskonkurransen er allerede under forberedelse. Alle norske riksvegfergeforbindelser er nå satt ut på anbud – erfaringene fra anbudsordningen vurderes nå av eksternt konsulentselskap på oppdrag fra Veidirektoratet. Et trekk i utviklingen er direktoratets økende vektlegging av fergeforbindelsenes belastning på miljøet. I løpet av kort tid skal det bestilles en “miljøferge” for E39-forbindelsen over Sognefjorden. En rekke ferger basert på bruk av gass som brennstoff er i dag i drift, men det er ikke gitt at gass er den miljøoptimale løsning i alle tilfelle. De miljøkrav som settes fra sentralt og lokalt hold bør være overordnede med hensyn til global klimaeffekt: CO2, lokale utslippseffekter: NOx/SO2/partikler, støy, sikkerhet mv. Politikerne bør kreve slike overordnede mål oppfylt, ikke bestemte teknologiske løsninger.

Støy fra fergene er et aktuellt lokalt tema i Horten i forbindelse med sentrumsutviklingen, boligbygging i havneområdet og for trivselen generellt. Støyen forårsakes av fergene selv, men også av terminalforhold – støy ved av-/påkjøring. Kommunen bør umiddelbart gå i dialog med Vegdirektoratet slik at fergene og terminalene bygges slik at støyen kan reduseres til et akseptabelt nivå. Med krav til dette vil de gode norske skipskonstruksjonsmiljøer kunne møte en slik utfordring konstruktivt – støyen bør kunne reduseres! Støykrav i forbindelse med av-/påkjøring vil også fremtvinge gode løsninger på dette problem. Det bør også vurderes om krav til operasjon av fergene ved ankomst, avgang og under land kan avhjelpe støyproblemet.

Unødvendig lange fergekøer er et miljøproblem for Horten. Det er et resultat av av for liten fergekapasitet (bil/trailerkapasitet pr ferge og antall ferger) og av forsinkelser forårsaket av tekniske driftsforstyrrelser eller av vær/isforhold. Anbudskravene til de nye ferger må ta høyde for tilstrekkelig kapasitet i hele den nye anbudsperioden slik at trafikken kan avvikles problemfritt under alle forhold. Funksjonskrav til driftssikkerhet for å unngå driftsavbrudd vil medføre kritisk vurdering av fergenes tekniske løsninger.

Kommunen bør umiddelbart ta initiativ for å få i gang en dialog med sentrale myndigheter om kravene til neste generasjons Horten-Mossferger.

Per Bruun-Lie
Horten Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**