Gratulerer med dagen!

Vi gratulerer så mye med dagen til alle våre landsmenn! 17. mai for 198 år siden, fikk Norge sin egen grunnlov, mye takket være Christian Magnus Falsen, grunnlovens far! Og Venstres bystyregruppe møtte fulltallig opp i feiringen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Stortinget, Eidsvoll, 1814

Foto: © Stortingsarkivet/Teigens Fotoatelier

På denne dag, for 198 år siden, ble grunnloven enstemmig vedtatt av riksforsamlingen på Eidsvoll. Det var ikke gitt at Norge skulle få sin egen grunnlov, det var nemlig to fraksjoner som kjempet mot hverandre, Unionspartiet, ledet av Grev Jarlsberg, og selvstendighetspartiet, ledet av Christian Magnus Falsen, en jurist og embetsmann født i 1782. Grev Jarlsberg gikk sammen med handelsmenn og trelasthandlere og arbeidet for at landet helst fortsatte i union med Danmark, men at også en union med Sverige ikke var å forakte.

Heldigvis greide Falsen å få bøndene på sin side, og fikk dermed et flertall i ryggen, noe som ledet til at grunnloven ble skrevet og vedtatt. Før riksforsamlingen ble oppløst, sa alle representantene “enig og tro, til Dovre faller”. Grunnloven ble grunnlaget for “statsrådssaken”, “vetosaken” og til syvende og sist “konsullatvesensaken” som skulle føre til at partiet Venstre ble stiftet av Johan Sverdrup i 1884, og senere til unionsoppløsningen 7. juni 1905!

17 mai i Ålesund

Foto: Steffen Falkevik

Venstres bystyregruppe var 100 % representert i 17.mai toget i Ålesund. Fra venstre; Kåre Morten Kolvik, Kirsti Dale, Alvhild Aspelund Bjørge og Steffen Falkevik.

7 ganger hurra, for Konge, Fedreland og det frie demokrati!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**