Ønsker nytt Vindkraftdirektorat til Rogaland

Rogaland Venstre ønsker kortere konsesjonsprosesser og økt satsning på vindkraft og havvindkraft. —Derfor mener vi tiden nå er inne for et eget Vindkraftdirektorat, sier leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Smøla-ordfører Iver Nordseth vil flytte vindmøllene til havs.

Foto: Ellen Kvalsund

Leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde

Foto: Mari Halvorsen

— Flere av prosjektene som ble godkjent forrige uke har hatt en saksbehandlingstid på fem til syv år. Det er mange som skal delta i prosessen. Et eget vindkraftdirektorat kan effektivisere prosessen, samtidig som det forvalter og formidler kunnskap om vindkraft, forteller Lunde til Aftenbladet.

Rogaland Venstre mener det er naturlig at et eventuelt Vindkraftdirektorat legges til Dalane.

— Nærheten til de nye vindkraftverkene er viktig. Regionen blir tyngdepunktet for vindkraftsatsning i Norge, sier Lunde til Aftenbladet.

— Vindkraft er grønn, fornybar energi med mange muligheter. Dette er en viktig ressurs som bør tas i bruk. Vi i energifylket Rogaland kan få til mye innen vindkraft. Samtidig må det tas hensyn til naturverdier, friluftsliv og landskap. Et nytt direktorat må tilføres kompetanse til å ivareta begge disse behovene, sier Lunde.

Les saken hos Aftenbladet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**