Iselin Nybø foreslås som Venstres toppkandidat til Stortingsvalget

Iselin Nybø (31) er foreslått som toppkandidat på listen til Stortingsvalget i 2013. — Nominasjonskomiteens tror den dyktige, erfarne politikeren vil bli et etterlengtet friskt pust i Stortinget. Stortinget trenger flere åpne, ærlige politikere som har en liberal ryggmargsrefleks slik som Iselin har, sier leder av nominasjonskomiteen, May Britt Vihovde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Iselin Nybø, foreslått førstekandidat.

Foto: Tone Staven

Nybø er med i Venstres sentralstyret og har tidligere vært leder i Rogaland Venstre. Siden 2007 har hun vært bystyrerepresentant og formannskapsmedlem for Stavanger Venstre. Tidligere har hun også vært kommunestyrerepresentant i Randaberg. Nybø er utdannet jurist og jobber i et av regionens advokatfirma.

I de siste lokale meningsmålingene har Venstre hatt direktemandat i fra Rogaland. I Poll of polls sin siste måling nedbrutt på fylkene har Venstre også direktemandat fra Rogaland. — Vår ambisjon er å sikre at Rogaland Venstre igjen har en stortingskandidat. Iselin vil være en dyktig talsperson for vårt fylke på Stortinget, samtidig som hun selvsagt vil arbeide for de verdier og politisk standpunkt som Venste står for, sier Vihovde.

På andre plass har nominasjonskomiteen foreslått Svein Abrahamsen fra Haugesund. — En usedvanlig kunnskapsrik politiker, som i dag er 1. vara til fylkestinget og Haugesund bystyre. I fylket sitter Svein i Opplæringsutvalget, og i Haugesund kommune sitter han i Kultur og Idrettsstyret.

— Vi har fått satt sammen en god gruppe med dyktige og godt motiverte kandidater. Jeg er overbevist om at disse er gode kandidater for Venstre til Stortinget, sier Vihovde.

Her er nominasjonskomiteens fullstendige liste:
1. Iselin Nybø, Stavanger
2. Svein Abrahamsen, Haugesund
3. Anja Berggård Endresen, Sola
4. Kjartan Alexander Lunde, Stavanger
5. Knut Eldhuset, Sandnes
6. Nina Østebø, Suldal
7. Vebjørn Vik Vestly, Vindafjord
8. Børge Brunes, Klepp
9. Unni Fuglestad, Time
10. Øyvind Sandve, Karmøy
11. Torunn Vestbø Gjerde, Tysvær
12. Øyvind Misje, Eigersund
13. Gro Skartveit, Finnøy
14. Kenneth Gjesdal, Lund
15. Ola S. Taksdal, Hå
16. Tove Frantzen, Sandnes
17. Eirik Tangeraas Lygre, Sauda
18. Vanja Krüger Skogen, Sandnes
19. Torleif Lothe, Haugesund
20. Per A. Thorbjørnsen, Stavanger

Nominasjonsnemnda har bestått av:
May Britt Vihovde (leder), Harald Hammer, Brit Larssen Kvassheim, May-Linn Njærheim, Dag Fisketjøn og Simon Furnes (Unge Venstre).

Nominasjonsmøte:
Rogaland Venstre avholder sitt nominasjonsmøte lørdag 10. november på Thon hotell Maritime i Stavanger. Les mer om nominasjonsmøte

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**