Dette får vi igjen for 4,8 millioner

“Det er avgjørende for Haldens identitet og kulturliv at kommunen fortsatt støtter opp om Det Norske Blåseensemble,” skriver Per Magnus Finnanger Sandsmark (V) og Vibeke Julsrud (MDG) i dagens HA.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Kunst og kultur er viktig for identitet og trivsel. Per Magnus Sandsmark vil bevare Det Norske Blåseensemble i Halden. Vi må ta vare på tradisjonene siden Divisjonsmusikken.

Foto: Truls Breda

Svein Håkon Pedersen (H) spør i HA 27. oktober "Hva får vi igjen for 4,8 millioner?" Det ønsker vi å svare på her.

Når Halden kommune gir sin andel av støtten til Det Norske Blåseensemble (DNBE) får Haldensamfunnet rundt 22 millioner kroner til musikk av ypperste klasse over statsbudsjettet, noe vi ellers ikke hadde fått. Å si opp avtalen med DNBE vil være med på å redusere Haldens samlede kulturbudsjett. Det er å si nei til 22 millioner kroner over statsbudsjettet som går til barnehagekonserter, skolekonserter, de fleste musikerne i operaoppsetningen på festningen, nyttårskonserten og gallaforestillinger på Rød. Det er sjelden man kan gi i underkant av 5 millioner og få over 20 millioner igjen. Det er en gavepakke vi ikke kan si nei til.

Det er viktig å huske at Det Norske Blåseensemble stiller gratis opp for flere viktige arrangører i Haldensamfunnet. For eksempel spiller de konserter for alle ungdomsskoleelever i fylket i festningen hvert år. Dette går fra DNBEs budsjett, ikke Østfold fylkeskommune som står for arrangementet. Dette gjelder også operaoppsetningene. Når DNBE spiller slavekoret i Nabucco neste år er det DNBE som betaler sine egne musikere, ikke operaen.

Bare i år gjør DNBE over 20 unike produksjoner i Halden. De har blant annet laget populære barnehagekonserter, spilt gratis i Busterudparken 17. mai og arrangert nyttårskonsert og St. Hansfeiring. Den Norske Opera og Ballett er hvert år i Halden med både opera og Nasjonalballetten. Det er helt unikt for en by på Haldens størrelse, og det hadde ikke skjedd uten DNBE.

Det er viktig at Pedersen og andre husker at å endre eller si opp avtalen med DNBE først har økonomisk effekt i 2015, samtidig som Haldens økonomi da skal være på veg opp igjen. Å si opp avtalen nå er å forhaste seg og spare seg til fant.

Pedersen skriver at for Høyre er barn og ungdom det som skal prioriteres høyest i kulturpolitikken. Ved å gi støtte til DNBE satses det på gode kvalitetsopplevelser av musikk som barn og ungdom i de aller fleste andre byer bare kan drømme om. De mange produksjonene DNBE gjør for skoler og barnehager er med på å berike barn og unge i Halden med store kunstopplevelser. Det håper og regner vi med at vi skal få til også i fremtiden.

Per Magnus Finnanger Sandsmark, styremedlem Det Norske Blåseensemble (V)
Vibeke Julsrud, styremedlem Det Norske Blåseensemble (MDG)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**