Kommunalt Foretak (KF) — hvorfor og hvordan?

Det er en løpende diskusjon blant kommunens politikere om å etablere, men også
avvikle såkalte KF — Kommunale Foretak. Hensikten med et KF er å være et effektivt driftsorgan for de deler av den kommunale virksomhet som
egner seg for å bli utskilt i et eget kommunalt foretak

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Per Bruun-Lie2

Etter at jeg ble valgt som styremedlem i Horten Havn KF tidligere i år har jeg satt meg noe inn i denne driftsformen og gjort noen erfaringer. Et KF har likhetstrekk med selskaper. Det skal ledes av et styre med en sammensetning basert på kompetanse. Kommunenes Sentralforbund (KS) peker på kompetanseområder som bør dekkes; økonomi/ ledelseserfaring, bransjekunnskap, politisk erfaring/kunnskap, juridisk kompetanse og lokalkunnskap.

De ansatte skal være representert. Styret er et kollegialt organ med fokus på å fatte beslutninger til selskapets beste. Styremedlemmene er personlig valgte og representerer i styret kun seg selv, som del av styrekollegiet, og ikke noe politisk parti. De er ikke valgt for å representere bestemte interesser. Noen kan tro at et KF-styre er et politisk organ; men det er det altså slett ikke.

Medlemmene i et KF-styre er valgt av kommunestyret for å lede en kommunal bedrift effektivt på basis av gitte retningslinjer fra kommunestyret, samt av relevant lovverk. I praksis har norske KF-styrer hatt et solid innslag av politikere. Utfordringen for disse politikerne er å skille mellom når de har "foretakshatten" på og når de har "kommunestyrehatten" på. Å kombinere rollene som styremedlem i et KF og som folkevalgt til kommunestyret, kan nok være krevende. Faren for politisering fremfor profesjonalisering kan være overhengende. Etter min oppfatning bør styrets leder ikke være kommunestyrerepresentant. Styret har rolle og ansvar på linje med styrer i aksjeselskaper (bortsett fra at et KF ikke kan gå konkurs). Selskapsstyreerfaring blir da viktig og nødvendig, spesielt for styrets leder. Videre er det etter min oppfatning ikke nødvendigvis hensiktsmessig å slavisk følge kommunale møte- og protokollprosedyrer i et KF. Styret bør selv vurdere og fastlegge sin referatpraksis for å møte egne og andres krav til dokumentasjon av styrets arbeid, for å etablere et tilstrekkelig grunnlag for oppfølging av daglig leders administrasjon av KF-et og for å sikre gjennomføring av styrets vedtak. Videre bør et effektivt styre ikke være for stort. Et riktig sammensatt og driftsorientert styre med fokus på gode tjenester, kompetente medarbeidere og fornøyde ansatte, vil gjøre en god jobb for kommunen. Følger man de disse retningslinjer for et KF og etablerer et godt og tilpasset styre og tilsetter en dyktig og kompetent daglig ledelse, vil KF organisering være fordelaktig for den kommunale drift.

Per Bruun-Lie
Horten Venstre