Ikke glem læreren!

Høyreherrene Bjugn og Hegge har et flott innlegg i Budstikka 5.november om skolepolitikk og om hvor viktig det er at vi får til en satsing på realfagene. Men ett ord er glemt — læreren. Realfagene ordner ingenting av seg selv. De må formidles av en pedagog med kompetanse og kunnskapsglede.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Siri, Odd og Hilde

Foto: NN

Nylig fikk Norge råd fra Finland: dropp nasjonale prøver. Sats heller på læreren!
I Finland er læreryrket prestisjefylt og ettertraktet. Ved universitetet i Helsinki var det 2283 søkere til lærerutdanningen (som for øvrig er 5 år i Finland). 1608 avla en skriftlig opptaksprøve. 365 ble kalt inn til intervju og 120 studenter ble til slutt tatt opp til studiet.

Vi i Venstre tror ikke oppskriften på å skape en bedre skole er å avskaffe nasjonale prøver. Men oppskriften er en 5-årig lærerutdanning, rett og plikt til videreutdanning for lærerne og en status- og lønnsheving for lærerne. Får vi dette på plass kan vi heller vurdere hvordan vi måler resultatene.

Utdanningsforbundet foreslo nylig at vi bør innføre en sertifiseringsordning for lærere. Vi syns dette er et veldig konstruktivt og godt forslag. Det kan sikre bedre kvalitet i skolen og høyere status på læreryrket. Høyere status for lærerne vil også føre til at vi får høyere kompetanse på dem som skal undervise våre barn og barnebarn i realfagene. En sertifiseringsordning forutsetter at vi innfører en rett og plikt til videreutdanning for lærerne. Det har regjeringen dessverre gjentatte ganger sagt nei til. Bjugn og Hegge, skal vi samarbeide om å få dette på plass i vår nye blå-grønne regjering?

Odd Roar Kristensen og Hilde Arneberg, Venstre sektorutvalg Barn og unge i Bærum
Siri Engesæth, politisk nestleder Akershus Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**