Ap utmanøvrerte FrP om Mago B

I gårsdagens kommunestyre klarte Ap og ordfører Einar Madsen å utmanøvrere sin nye budsjettpartner FrP i spørsmålet om bevilgning av 250 000 kr til et forprosjekt ved Mago B.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

EUB kunne forleden melde om at de odde budsjettkameratene Ap og FrP har hatt sitt første møte, og klart å klippe over de snubletrådene rådmannen hadde lagt ut i sitt budsjettforslag: Hverken Feiring eller Finstad skoler blir nedlagt, og eiendomsskatt blir ikke innført.

Alt er ikke rosenrødt for budsjettkameratene: Ap vil gjerne bevilge penger til utvikling av en kunsthall i Mago B ved Andelva og tett inntil Eidsvollsbygningen og Wergelands Hus. Først må det en forprosjektering til. Men FrP vil ikke bevilge penger overhodet.

Så hva gjør ordfører Einar Madsen og Ap da?

Svaret er: Får hjelp av nesten hele kommunestyret i å bevilge penger til forprosjektet – før budsjettet skal behandles i desember! Madsen utmanøvrerte dermed Terje Tønnessen og resten av FrP-gruppen.

EUB skriver idag om at gårsdagens kommunestyremøte var preget av “Politisk spill om Mago B“. EUB skriver at nesten hele kommunestyret var enige om utviklingen av Mago B til et “kulturelt fyrtårn”. Likevel brukte kommunestyret 25 (!) innlegg og to runder med gruppemøter, før det ble flertall for noe alle visste det var flertall for.

FrP ville ikke bevilge 250 000 kr. Hvis det ikke blir noe av prosjektet er pengene tapt, argumenterte FrPs Terje Tønnessen. Slik er det gjerne med forprosjekteringer, vil vi legge til.

SPs Amund Venger var en av flere som gjennomskuet ordførerens spill: “- En kan lese det slik at ordføreren trenger å komme ut av kampen med Frp ved å ta denne saken ut av budsjettet, sa Venger.” (EUB).

Høyre lot seg som de fleste andre lede av Ap: “- Vi turte ikke annet. Dette er en så viktig sak at vi ikke kunne risikere at den gikk tapt under behandlingen av budsjettet, innrømmet gruppeleder Peter Tornquist.” (EUB).

Venstres Knut Bakkehaug er enig med Høyres Tornquist i begrunnelsen for å stemme for. – Vi stemmer for det vi er for og mot det vi er mot, sier Bakkehaug i en kommentar.

Vi er sikkert ikke de eneste som sitter igjen med spørsmålet om ordførerens taktiske spill skaper dårlig stemning i fortsettelsen av budsjettforhandlingene mellom FrP og Ap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**