Vi har et valg

Den innstillingen som flertallet i formannskapet i Gjerdrum vedtok omkring budsjett 2013 og økonomiplan 2014-2019 var identisk med det Venstre forslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er vi selvsagt glade for. Imidlertid er det flere viktige forhold som ikke kom frem i det som stod skrevet i RB 8. november, og som vi mener bør nevnes for å gi et mer dekkende bilde av helheten.

Program 2011 - forside

Foto: Are Egner-Kaupang

Styrking av skolens innhold
I budsjettet for 2013 har vi valgt å gå inn for én, og kun én vesentlig oppjustering: Vi vil stanse kuttene i skolens driftsbudsjetter, og vi er glade for at vi fikk flertall for en økning på 1,3 mill. kr til styrking av lærekreftene.
Sykehjemsplasser lokalt
Venstre gikk imot det dyreste alternativet for etablering av 20 nye sykehjemsplasser, og inn for et alternativ som dekker like mange plasser til 37,5 mill. kr lavere netto investeringskostnad. Hovedmålet vårt er å oppnå full dekning av sykehjemsplasser lokalt. Det dyreste alternativet ville dessuten innebåret å rive den gamle fløyen på Bo- og behandlingssentret, som nylig er oppgradert og oppusset for rundt 10 mill. kr. Vi registrerer at Høyre delte dette synet, og at Ap etter hvert også valgte å lande på det samme.
Sentrumsutvikling og ny skole
Vi mener det er viktig å holde fast kurs og tempo når det gjelder tre mål som henger nøye sammen; 1)kvalitet i sentrumsutviklingen på Ask, 2)flytting og bygging av ny Gjerdrum barneskole med svømmebasseng og 3)søke å skape størst mulige samspillsgevinster mellom ny skole og idrettens behov og anleggsambisjoner. Det vil være uheldig, og i det lange løp også betydelig mer kostnadskrevende, å skyve dette viktige trekløveret ut i tid — eller enda verre; å rive bladene helt fra hverandre.
Ingen har vedtatt eiendomsskatt
Det medfører ikke riktighet at Gjerdrum nå har bundet seg til å innføre eiendomsskatt fra 2016. Venstre gikk til valg på ikke å innføre eiendomsskatt i inneværende periode. Vi ønsker fortsatt ikke å innføre eiendomsskatt, men vi vil ikke avvise eiendomsskatt i en eller annen form i fremtiden — men «kun i den grad det viser seg nødvendig for å saldere økonomiplanen på vedtatt nivå». Derfor vil vi fortsatt jobbe for å unngå eiendomsskatt, og nettopp derfor la vi også til en ytterligere setning i formannskapets vedtak: «Viktige forhold som kan komme til å redusere, eller eliminere behovet for å innføre eiendomsskatt er vesentlig økte inntekter fra salg av kommunale sentrumstomter, samt reduserte netto investeringsutgifter ved bygging av ny skole og svømmebasseng.»
Venstres linje er langsiktig
Det kan være grunn til å minne om at selv om den aktuelle økonomiplanen slutter med året 2019, så kommer det noen år etter dette også. Å løfte ny skole ut av økonomiplanen nå, slik Høyre plutselig fikk seg fore i formannskapet, kan vise seg å bli litt for lettvint. Hva blir konsekvensene i det lange løp, både for kvalitet og økonomi? Skal vi i stedet begynne å flikke på gammel skole og gammel svømmehall i en mellomperiode — før vi uansett må foreta oss noe mer omfattende? Hvilket utbyggingsmønster i sentrum av Ask risikerer vi å ende opp med hvis vi ikke foretar noen avgjørende helhetsgrep tidlig? Vil man risikere å gå helt glipp av mulige samspillsgevinster mellom ny skole og idrettens behov?

For Venstre er disse spørsmålene viktige. Derfor mener vi også at det nå er mest fornuftig å forfølge en fast kurs som ikke på en irreversibel måte står i fare for å fjerne viktige muligheter til å videreutvikle Gjerdrum på en måte som setter livskvalitet, oppvekst, næringsutvikling og stedskvalitet i sentrum.

Lars Peder Nordbakken
Leder i Gjerdrum Venstre