Venstre savner engasjement fra fylkesordføreren om statlig eie av Songli og utvidet fredning av Grytdalen

Fylkesordfører Tore Sandvik nedprioriterte viktig møte med miljøvernminister Bård Vegar Solhjell og fornyings- og administrasjonsminister Rigmor Aasrud. Venstres Christian Bonvik mener Fylkesordføreren selv burde prioritert å delta for å synligjøre hvor viktig denne saken er.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Som Avisa Sør-Trøndelag skriver 22. november, fant det sted et viktig møte i Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) tirsdag 20. november, der blant annet ordførerne i Orkdal og Snillfjord deltok. Fra Sør-Trøndelag Fylkeskommune deltok Arbeiderpartiets fylkespolitiker Per Olav Hopsø.

De trønderske politikerne var der for å sikre at Songli-eiendommen med Grytdalen Naturreservat fortsatt holdes i statlig eie. Snillfjord og Orkdal kommune har i lenger tid jobbet med et forslag fra Grytdalens Venner og Naturvernforbundet om å gjøre Grytdalen Naturreservat til et referanseområde for biologisk mangfold, med blant annet forbudt mot all jakt. De mener at området er særegent, der store området ikke er blitt jaktet på 40 år, og naturen for øvrig fremstår som lite berørt av moderne menneskelig aktivitet. Artsmangfoldet er derfor særegent og har blitt benyttet av forskere fra NINA og NTNU. Statsbygg som i dag eier Songlieiendommen ønsker nå å selge eiendommen på det åpne markedet. Dersom eiendommen selges til private risikerer man at dette viktige natur- og friluftsområdet blir mindre tilgjengelig for allmenheten.

Christian Bonvik

Foto: n.a.

Sør-Trøndelag Jeger og fiskeforening har de senere år drevet jaktkurs i området, og har jobbet mot et jaktforbud. De mener det vil være feil å verne områder for all menneskelig aktivitet for å betrakte dem "gjennom ei osteklokke." Sør-Trøndelag fylkeskommune har ikke formelt tatt stilling til forslaget om etablering av et referanseområde for biologisk mangfold i Grytdalen. Venstres fylkestingsrepresentant Christian Bonvik støtter initiativet for at Grytdalen blir det første referanseområde av denne typen i Norge, slik man allerede finner flere av i Sverige. Sterke krefter i Sør-Trøndelag Arbeiderparti jobber imidlertid mot dette. Det er derimot stor politisk enighet om at eiendommen skal holdes i statlig eie.

Møtet med ministerne hos FAD gikk ikke så bra som ordførerne hadde håpet på, med få lovnader og foreløpig uten gjennomslag for at dette området nettopp er særegent. Venstres Christian Bonvik mener derfor det er sterkt beklagelig at fylkesordføreren var fraværende. Han uttaler til Avisa Sør-Trøndelag at fylkesordføreren med sitt fravær markerer at han ikke anser saken som spesielt viktig. Hopsø gjorde i følge Orkdalordfører Gunnar Lysholm, en god jobb i møtet. Venstre mener derimot at en burde kunne forvente at en fylkesordfører fra Sør-Trøndelag markerte betydningen av saken ved selv å bli med til departementet.

Mer informasjon om saken hos interessegruppen på www.grytdalen.info

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**